|
|||||||||||||||||
Utorok 28.Novembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katastrálny zákon potrebuje súladPrinesú pripravované zmeny nevyhnutnú jednotnosť riadenia? Zákon č. 222/1996 Z. z. zrušil katastrálne úrady a v praxi priniesol znefunkčnenie v riadení katastrálnych pracovísk. Tento už dnes nesporne negatívne hodnotený krok zákonodarcov predurčil Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR iba metodickým riadením katastrálnych odborov na úrovni krajov a okresov. Ministerstvo vnútra vstúpilo do procesu svojou koordinačnou funkciou a krajské i okresné úrady spomínané odbory riadia ako svoje organizačné zložky administratívne. Trojkoľajnú komplikovanosť v riadení často neumožňujúcu nielen prijímať jednoznačné akty riadenia, ale aj vyžadovať zodpovednosť za plnenie zákonných úloh, ako aj ďalšie nedostatky má odstrániť vládny návrh č. 671, ktorým sa mení a dopĺňa katastrálny zákon predložený do parlamentu. V návrhu okrem iného sú ako sídlo katastrálneho úradu s územnou pôsobnosťou pre Košický a Prešovský kraj určené Košice. Nielen preto, že tam smerujú dopravné tepny z regiónu i celého Slovenska, či pre sídla niektorých štátnych orgánov s celoslovenskou pôsobnosťou, ale najmä pre dobré výsledky v sledovaných ukazovateľoch tamojšieho odboru i tamojším stredným a vysokým školám, vychovávajúcich geodetov, právnikov a supervízorov - potenciálnych kvalifikovaných zamestnancov katastrálnych úradov. Okrem toho sa košickému Krajskému úradu ešte v prvej polovici tohto roka podarilo získať osempodlažnú budovu za 70 miliónov korún, ktorá by pojala všetky okresné odbory, kataster krajského odboru, mapovú službu kartografického ústavu a mapovacie oddelenie katastrálneho ústavu. Táto prednosť - mať všetko pod jednou strechou, by najlepšie vyhovovala predovšetkým občanom z hľadiska poskytovania komplexných služieb. V štádiu schvaľovania návrhu zákona však údajne zapracoval územno-politický lobing a skupina poslancov podala pozmeňovací návrh, podľa ktorého už takmer pripravené sídlo v Košiciach má byť zamenené za Prešov. Ďalšia skupina poslancov je za odloženie prijatia novelizácie zákona až po reforme verejnej správy, čo vyhovuje zrejme okresom, ktoré dosiaľ držia opraty rozhodovania v rukách a nechcú o ne prísť. Súčasný neštandardný stav vyhovuje aj finančnej loby, ktorá obchoduje s lukratívnymi nehnuteľnosťami. Slovensku by však prospelo, keby sa pojem právny štát napĺňal aj v činoch, nielen v proklamáciách, a to by malo platiť aj pri ústavou garantovanej ochrane vlastníckych práv. Ak sa poslanci v parlamente budú v tomto týždni od utorka zaoberať novelizáciou katastrálneho zákona, mali by mať na mysli, že pred odbornosťou, objektívnymi argumentmi a celospoločenskými záujmami musia ustúpiť parciálne. Nie odďaľovať a zahmlievať podstatu veci, prekladať sídla, ale radšej umožniť nezávislým orgánom v spoločnosti čím skôr, v pokoji a bez politických vplyvov, ako je to v iných európskych štátoch, rozhodovať o vlastníckych vzťahoch. Netrpezlivo čakajú na to predovšetkým ich voliči, medzi ktorými je na Slovensku aj takmer 92-tisíc s nezapísaným vlastníctvom do katastra v zákonom stanovenej lehote.
Ladislav Kulik Činnosti katastrálnych odborov v niektorých krajoch za 3 štvrťroky 2000 Kraje Počet nezapísaných listín Počet nevybavených návrhov Čas najstaršieho v lehote 60 dní na vklad v lehote 30 dní nevybaveného návrhu na vklad (mesiace)
Košický 2 554 721 5 Prešovský 11 995 5 771 19 Banskobystrický 12 397 4 483 8 Žilinský 18 183 4 081 20 Nitriansky 4 166 2 288 9 Bratislavský 15 186 13 814 56 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |