Hospodársky denník
USD50,746 Sk
EUR42,647 Sk
CHF28,103 Sk
CZK1,244 Sk
  Utorok  28.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

počasie

n Dnes bude jasno až polojasno, zrána v nižších polohách ojedinele hmla. Najvyššia denná teplota 4 až 8 stupňov. Slabý premenlivý, na východe severný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. V stredu bude od západu postupne oblačno a miestami slabé sneženie, v nížinách občasný dážď alebo mrholenie, ktoré môže lokálne najmä predpoludním namŕzať. Popoludní na západnom Slovensku zmenšovanie oblačnosti a ubúdanie zrážok. Vo štvrtok zrána a predpoludním v nižších polohách hmlisto, cez deň jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota v stredu 0 až -4, vo štvrtok 3 až -1, najvyššia denná teplota v stredu 4 až 8, vo štvrtok 7 až 12 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 7.21 a zapadne o 16.00 hod.

Amsterdamdážď10
Atényoblačný dážď15
Belehradoblačno12
Berlínoblačno6
Bratislavapolooblačno8
Bruselobčasný dážď11
Budapešťpolooblačno10
Bukurešťdážď8
Frankfurtoblačno10
Helsinkidážď2
Istanbuloblačno16
Kodaňoblačno6
Kyjevzamračené -1
Lisabonoblačno17
Londýnoblačno12
Madridoblačno16
Milánopolooblačno11
Moskvajasno -10
Oslo polooblačno4
Parížoblačno12
Prahaobčasný dážď5
Rímpolooblačno15
Sofiadážď10
Štokholmdážď5
Varšavapolooblačno5
Viedeňpolooblačno7
Záhrebpolooblačno13
Ženevapolooblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.