Hospodársky denník
USD50,321 Sk
EUR42,919 Sk
CHF28,323 Sk
CZK1,245 Sk
  Streda  29.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nemajú na výber

Komentuje Jozef Kunik

Nie je žiadnym tajomstvom, že mobilný park Železníc SR je v nevyhovujúcom stave. Na prekvapenie je relatívny dostatok lokomotív dieselovej a jednosmernej trakcie s výnimkou motorových vozňov a dvojfrekvenčných rušňov. Podstatne iná situácia je v osobných a nákladných železničných vozňoch. Osobné vozne sú fyzicky opotrebované a morálne zastarané. Väčšina vozňov je starších ako 20 rokov a nespĺňajú kritériá ani bezpečnosti a bezporuchovej prevádzky a už vôbec nie pohodlia a kultúry cestovania. V prevádzkovom parku nákladných vozňov prevažuje orientácia na hromadné substráty a petrochemické produkty. V súčasnosti je v ŽSR v inventárnom stave 23 667 nákladných vozňov, pričom prevádzkyschopných je 21 146 vozňov. Od vzniku ŽSR v roku 1993 sa nakúpilo a prenajímalo 676 nových a 241 použitých vozňov. Stále to však nestačí, pretože nákladných vozňov, ktoré majú nad 15 rokov, a teda sú už značne opotrebované, je až 63 %. Vedenie ŽSR navrhuje rozsiahly program nákupu a modernizácie prevádzkových vozidiel. Obnova parku koľajových vozidiel v rokoch 2001 - 2005 predpokladá investičné náklady vo výške takmer 25 mld. Sk. Návrh je to sympatický a veľmi potrebný. To je však jedna vec. Druhou a rozhodujúcou vecou je fakt, že ministerka financií je iného názoru a namiesto pôvodne plánovaných 4 mld. Sk, ktoré mali mať slovenskí železničiari k dispozícii, podľa návrhu štátneho rozpočtu na rok 2001, dostanú v budúcom roku iba smiešnych 275,6 milióna. S takouto sumou by nezabezpečil plánovanú obnovu koľajových vozidiel v roku 2001 ani moderný zahraničný a finančne stabilizovaný podnik a nie vedenie Železníc SR. Naši podnikatelia vlastne nemajú na výber - buď budú pardonovať nedostatok vyhovujúcich nákladných vozňov, alebo začnú svoje tovary prevážať kamiónovou cestnou dopravou, aj keď je každému jasné, že prináša okrem vyšších nákladov aj zhoršovanie životného prostredia.

Počasie

Dnes bude prevažne polojasno, v západnej polovici územia predpoludním oblačno. Ráno a predpoludním v nižších polohách miestami hmla, ktorá sa ojedinele udrží po celý deň. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na juhozápade a juhu stredného Slovenska okolo 10, na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov. Slabý premenlivý, cez deň na juhozápade juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Vo štvrtok a v piatok bude zamračené a hmlisto. Ojedinele mrholenie. Na horách a ojedinele aj v nižších polohách jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota 4 až 0, najvyššia denná teplota 3 až 7, pri slnečnom počasí 9 až 13 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.22 a zapadne o 15.59 hod.

Amsterdamdážď11
Aténydážď14
Belehradjasno7
Berlínpolooblačno10
Bratislavaoblačno8
Bruseldážď11
Budapešťoblačno5
Bukurešťpolooblačno6
Frankfurtpolooblačno10
Helsinkidážď5
Istanbuldážď13
Kodaňoblačno10
Kyjevoblačno0
Lisabonjasno17
Londýnprehánky15
Madridzamračené13
Milánopolooblačno6
Moskvasneženie-6
Oslodážď3
Paríždážď15
Prahapolooblačno8
Rímpolooblačno14
Sofiapolooblačno4
Štokholmdážď5
Varšavaoblačno4
Viedeňpolooblačno8
Záhrebpolooblačno7
Ženevapolooblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.