Hospodársky denník
USD50,321 Sk
EUR42,919 Sk
CHF28,323 Sk
CZK1,245 Sk
  Streda  29.Novembra 2000

Nemajú na výber

Komentuje Jozef Kunik

Nie je žiadnym tajomstvom, že mobilný park Železníc SR je v nevyhovujúcom stave. Na prekvapenie je relatívny dostatok lokomotív dieselovej a jednosmernej trakcie s výnimkou motorových vozňov a dvojfrekvenčných rušňov. Podstatne iná situácia je v osobných a nákladných železničných vozňoch. Osobné vozne sú fyzicky opotrebované a morálne zastarané. Väčšina vozňov je starších ako 20 rokov a nespĺňajú kritériá ani bezpečnosti a bezporuchovej prevádzky a už vôbec nie pohodlia a kultúry cestovania. V prevádzkovom parku nákladných vozňov prevažuje orientácia na hromadné substráty a petrochemické produkty. V súčasnosti je v ŽSR v inventárnom stave 23 667 nákladných vozňov, pričom prevádzkyschopných je 21 146 vozňov. Od vzniku ŽSR v roku 1993 sa nakúpilo a prenajímalo 676 nových a 241 použitých vozňov. Stále to však nestačí, pretože nákladných vozňov, ktoré majú nad 15 rokov, a teda sú už značne opotrebované, je až 63 %. Vedenie ŽSR navrhuje rozsiahly program nákupu a modernizácie prevádzkových vozidiel. Obnova parku koľajových vozidiel v rokoch 2001 - 2005 predpokladá investičné náklady vo výške takmer 25 mld. Sk. Návrh je to sympatický a veľmi potrebný. To je však jedna vec. Druhou a rozhodujúcou vecou je fakt, že ministerka financií je iného názoru a namiesto pôvodne plánovaných 4 mld. Sk, ktoré mali mať slovenskí železničiari k dispozícii, podľa návrhu štátneho rozpočtu na rok 2001, dostanú v budúcom roku iba smiešnych 275,6 milióna. S takouto sumou by nezabezpečil plánovanú obnovu koľajových vozidiel v roku 2001 ani moderný zahraničný a finančne stabilizovaný podnik a nie vedenie Železníc SR. Naši podnikatelia vlastne nemajú na výber - buď budú pardonovať nedostatok vyhovujúcich nákladných vozňov, alebo začnú svoje tovary prevážať kamiónovou cestnou dopravou, aj keď je každému jasné, že prináša okrem vyšších nákladov aj zhoršovanie životného prostredia.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.