Hospodársky denník
USD50,321 Sk
EUR42,919 Sk
CHF28,323 Sk
CZK1,245 Sk
  Streda  29.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Svetová expanzia firiem

Ako preniknúť na zahraničné trhy?

Nielen pre veľké, ale aj pre malé a stredné firmy je vstup na zahraničné trhy podmienkou ich úspechu, v niektorých prípadoch aj prežitia. Pre mnohé transnacionálne korporácie jednotlivé trhy už dávno stratili svoje geografické hranice – tieto podniky chápu trh, na ktorom operujú, ako globálny – celosvetový. Medzinárodná expanzia firmy je fenoménom dneška. Uľahčuje ju vedecko-technický pokrok, formovanie informačnej spoločnosti, integračné tendencie vo svetovej ekonomike, liberalizácia vo svetovom obchode. Jej prekážkami sú rozdiely v ekonomickom, politickom, právnom a kultúrnom prostredí v jednotlivých krajinách, takisto, ako aj v súčasnosti sa prejavujúci neoprotekcionizmus.

„Zmedzinárodňovanie” firmy je dlhodobý proces. Manažmenty podnikov, ktoré sa rozhodujú o prienik na zahraničné trhy, musia riešiť mnoho problémov, urobiť veľa dôležitých rozhodnutí. Jedným z prvých je jasná odpoveď na otázku, ako na zahraničný trh vstúpiť? Možností je viac: priamy, resp. nepriamy export, franchising, vytvorenie aliancie s firmou na cieľovom trhu, licenčná výroba, založenie spoločného podniku, kúpa majetkového podielu v podniku na cieľovom trhu (minoritného, blokujúceho, majoritného, 100 %), postavenie podniku na zelenej lúke atď.

Analytický pohľad na stratégiu firiem v tejto oblasti podáva publikácia Medzinárodná expanzia firiem – prípadové štúdie. V knihe sú podrobne opísané aktivity významných transnacionálnych korporácií (Whirlpool Corp., Lafarge), ale aj stredných (BC Torsion, Fructop) i malých firiem pri prenikaní na zahraničné trhy. Je určená na výučbu predmetov z oblasti medzinárodného podnikania v slovenskom i v anglickom jazyku. Publikácia je vhodná nielen pre študentov, ale aj pre stredný a vyšší manažment.

Autorkou knihy je doc. Ing. Soňa Ferenčíková, PhD., vedúca Katedry medzinárodného obchodu Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave. Autorka sa vo svojom výskume zaoberá metódami vstupu na zahraničné trhy, vytváraním strategických aliancií a spoločných podnikov, tokom zahraničných investícií a investičným prostredím v strednej a vo východnej Európe. Výsledky svojej činnosti publikovala ako autorka, resp. spoluautorka v 8 knihách, skriptách a vedeckých článkoch.

Publikácia Medzinárodná expanzia firiem vyšla vo vydavateľstve KON-PRESS.

(nbk)

Počasie

Dnes bude prevažne polojasno, v západnej polovici územia predpoludním oblačno. Ráno a predpoludním v nižších polohách miestami hmla, ktorá sa ojedinele udrží po celý deň. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na juhozápade a juhu stredného Slovenska okolo 10, na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov. Slabý premenlivý, cez deň na juhozápade juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Vo štvrtok a v piatok bude zamračené a hmlisto. Ojedinele mrholenie. Na horách a ojedinele aj v nižších polohách jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota 4 až 0, najvyššia denná teplota 3 až 7, pri slnečnom počasí 9 až 13 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.22 a zapadne o 15.59 hod.

Amsterdamdážď11
Aténydážď14
Belehradjasno7
Berlínpolooblačno10
Bratislavaoblačno8
Bruseldážď11
Budapešťoblačno5
Bukurešťpolooblačno6
Frankfurtpolooblačno10
Helsinkidážď5
Istanbuldážď13
Kodaňoblačno10
Kyjevoblačno0
Lisabonjasno17
Londýnprehánky15
Madridzamračené13
Milánopolooblačno6
Moskvasneženie-6
Oslodážď3
Paríždážď15
Prahapolooblačno8
Rímpolooblačno14
Sofiapolooblačno4
Štokholmdážď5
Varšavaoblačno4
Viedeňpolooblačno8
Záhrebpolooblačno7
Ženevapolooblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.