Hospodársky denník
USD50,321 Sk
EUR42,919 Sk
CHF28,323 Sk
CZK1,245 Sk
  Streda  29.Novembra 2000

Svetová expanzia firiem

Ako preniknúť na zahraničné trhy?

Nielen pre veľké, ale aj pre malé a stredné firmy je vstup na zahraničné trhy podmienkou ich úspechu, v niektorých prípadoch aj prežitia. Pre mnohé transnacionálne korporácie jednotlivé trhy už dávno stratili svoje geografické hranice – tieto podniky chápu trh, na ktorom operujú, ako globálny – celosvetový. Medzinárodná expanzia firmy je fenoménom dneška. Uľahčuje ju vedecko-technický pokrok, formovanie informačnej spoločnosti, integračné tendencie vo svetovej ekonomike, liberalizácia vo svetovom obchode. Jej prekážkami sú rozdiely v ekonomickom, politickom, právnom a kultúrnom prostredí v jednotlivých krajinách, takisto, ako aj v súčasnosti sa prejavujúci neoprotekcionizmus.

„Zmedzinárodňovanie” firmy je dlhodobý proces. Manažmenty podnikov, ktoré sa rozhodujú o prienik na zahraničné trhy, musia riešiť mnoho problémov, urobiť veľa dôležitých rozhodnutí. Jedným z prvých je jasná odpoveď na otázku, ako na zahraničný trh vstúpiť? Možností je viac: priamy, resp. nepriamy export, franchising, vytvorenie aliancie s firmou na cieľovom trhu, licenčná výroba, založenie spoločného podniku, kúpa majetkového podielu v podniku na cieľovom trhu (minoritného, blokujúceho, majoritného, 100 %), postavenie podniku na zelenej lúke atď.

Analytický pohľad na stratégiu firiem v tejto oblasti podáva publikácia Medzinárodná expanzia firiem – prípadové štúdie. V knihe sú podrobne opísané aktivity významných transnacionálnych korporácií (Whirlpool Corp., Lafarge), ale aj stredných (BC Torsion, Fructop) i malých firiem pri prenikaní na zahraničné trhy. Je určená na výučbu predmetov z oblasti medzinárodného podnikania v slovenskom i v anglickom jazyku. Publikácia je vhodná nielen pre študentov, ale aj pre stredný a vyšší manažment.

Autorkou knihy je doc. Ing. Soňa Ferenčíková, PhD., vedúca Katedry medzinárodného obchodu Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave. Autorka sa vo svojom výskume zaoberá metódami vstupu na zahraničné trhy, vytváraním strategických aliancií a spoločných podnikov, tokom zahraničných investícií a investičným prostredím v strednej a vo východnej Európe. Výsledky svojej činnosti publikovala ako autorka, resp. spoluautorka v 8 knihách, skriptách a vedeckých článkoch.

Publikácia Medzinárodná expanzia firiem vyšla vo vydavateľstve KON-PRESS.

(nbk)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.