Hospodársky denník
USD50,526 Sk
EUR43,47 Sk
CHF28,473 Sk
CZK1,256 Sk
  Piatok  3.Novembra 2000

SOS Železničnej spoločnosti

Rast cien ich stále drží v hlbokom mínuse

Návrh transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR schválil nedávno kabinet M. Dzurindu. Projekt predpokladá zachovanie inštitúcie ŽSR, avšak v jej kompetencii bude iba správa dopravnej cesty, teda tratí a príslušných zariadení spolu so servisným aparátom. Začiatkom apríla by sa mala od terajších Železníc SR odčleniť nová Železničná spoločnosť, ktorá by zabezpečovala činnosť troch divízií - osobných, nákladných a koľajových vozidiel. Mimoriadnym problémom transformácie a prevádzky ŽSR je finančná situácia. Súčasnému manažmentu sa podarilo zastaviť nepriaznivé hospodárenie predchádzajúcich rokov. Strata z roku 1998 vo výške 5,8 mld. Sk postupne klesala na minuloročných 4,2 mld. Sk. Na okraj výsledkov za prvých deväť mesiacov nám generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed okrem iného povedal: „Za toto obdobie sme síce dosiahli stratu vo výške 1,6 mld. Sk, avšak v porovnaní s plánom je nižšia o 1,2 mld. Sk a v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka dokonca o 2,5 mld. Sk. Tento výsledok ovplyvnila nielen prednostná úhrada finančných záloh za výkony vo verejnom záujme, ale aj naše lepšie hospodárenie. Prekročili sme plánované výnosy o 10 %, avšak prekročili sme o 3 % plánované náklady. Výšku nákladov nepriaznivo ovplyvnil najmä rast cien motorovej nafty a trakčnej energie. Podstatne viac sme sa venovali oprave koľajových vozidiel a viac sme vynaložili aj na údržbu železničného zvršku. Za prvých deväť mesiacov sme prepravili 39,3 mil. ton tovarov, čo je v porovnaní s plánom viac o 2,9 milióna ton. Mimoriadne sme zvýšili výkony najmä v medzinárodnej preprave tovaru . Konkrétne vo vývoze o 11 %, v dovoze o 13,4 % a v tranzite až o 31 %. Napriek určitému zlepšeniu výsledkov je v ŽSR stále kritická situácia v oblasti pohotových peňažných prostriedkov. V septembri sa nám podarilo získať úver vo výške 45 mil. EUR od J. P. Morgan a rokujeme aj s ďalšími finančnými inštitúciami v snahe získať ďalšie finančné prostriedky na zabezpečenie chodu prevádzky ŽSR a na splácanie našich záväzkov veriteľom.“

Matej Zahoran

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.