CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
počasie n Dnes bude jasno až polojasno. Cez deň na západnom a strednom Slovensku postupne veľká oblačnosť a ojedinele dážď. Zrána a predpoludním v nižších polohách miestami hmla alebo nízka oblačnosť, ktorá sa ojedinele udrží po celý deň. Najvyššia denná teplota 13 až 17, pri dlhšie trvajúcej hmle len okolo 8 stupňov. Vietor južných smerov 3 až 6, v horských oblastiach a na juhozápade 6 až 10 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. V sobotu a nedeľu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky, v nedeľu od 1500 m sneženie. V nedeľu cez deň v západnej polovici územia prechod k premenlivej oblačnosti s prehánkami. Najnižšia nočná teplota 9 až 5, najvyššia denná teplota väčšinou 8 až 12 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 6.44 a zapadne o 16.27 hod. Amsterdam | prehánky | 10 |
Atény | polojasno | 22 |
Belehrad | polojasno | 20 |
Berlín | dážď | 10 |
Bratislava | oblačno | 14 |
Brusel | prehánky | 9 |
Budapešť | oblačno | 16 |
Bukurešť | oblačno | 17 |
Frankfurt | dážď | 11 |
Helsinki | prehánky | 11 |
Istanbul | polooblačno | 18 |
Kodaň | prehánky | 9 |
Kyjev | polojasno | 16 |
Lisabon | prehánky | 15 |
Londýn | prehánky | 9 |
Madrid | prehánky | 14 |
Miláno | dážď | 13 |
Moskva | zamračené | 8 |
Oslo | prehánky | 8 |
Paríž | prehánky | 12 |
Praha | dážď | 10 |
Rím | oblačno | 20 |
Sofia | oblačno | 18 |
Štokholm | prehánky | 12 |
Varšava | oblačno | 16 |
Viedeň | dážď | 12 |
Záhreb | polojasno | 23 |
Ženeva | dážď | 11 |
|
|
|