Hospodársky denník
USD50,526 Sk
EUR43,47 Sk
CHF28,473 Sk
CZK1,256 Sk
  Piatok  3.Novembra 2000

Ako štátny rozpočet premohol spravodlivosť

Na zvýšenie súdnych poplatkov vládny odpočet akoby zabudol

Ak vláda má v programovom vyhlásení úlohu urýchliť riešenie súdnych sporov a skrátiť súdne konanie formulovanú neurčito a v podstate tak, že sa nedá vyhodnotiť, potom je to nedostatočné programové vyhlásenie pre oblasť spravodlivosti. Dlhotrvajúce súdne konania totiž trápia občanov - voličov a podnikateľov najviac. Nie je predsa možné, aby napríklad obchodné spory trvali 15 (podľa práva od 1. 1. 1992) a niektoré dokonca 50,2 mesiaca (podľa práva do 31. 12. 1991) Pri nich je už len jedna istota: že ten, kto spor vyhrá, nebude môcť uplatniť svoje práva, pretože nebude z čoho... Dlhý časový termín totiž hrá v prospech tých, ktorí chcú obchádzať zákon. Alebo prečo musia veci v oblasti správneho súdnictva čakať na vyriešenie pol roka, spory o náhradu škody rok, spory podľa zákona o rodine 8 mesiacov? Z toho akoby malo vyplynúť, že sme krajina, ktorá sa iba súdi a sporí. Ale nie je to tak. To len súdy sú zavalené stohmi nevybavených návrhov, ktorých počet neklesá... Na čo mi je ako občanovi povedzme zrušenie dvojetapovitosti volieb do sudcovskej funkcie, zvýšenie vekovej hranice sudcov, zavedenie inštitútu vyššieho súdneho úradníka, keď súdnictvo zlyháva v tom základnom: aby dalo ľuďom pocit istoty v spravodlivosť a právo? To sa, žiaľ, u nás doteraz, po dvoch rokoch vládnutia kabinetu M. Dzurindu, nestalo. Ukáže sa novela Trestného poriadku z 12. mája 2000 účinnou? To ukáže až čas, no ministerstvo spravodlivosti ju už takto v odpočte plnenia programového vyhlásenia, ktorý sa v týchto dňoch dostáva do parlamentu, prezentuje.

Pozitíva

Niektoré veci sa však už prakticky podarilo realizovať. Napríklad zavedenie obchodného registra na internet. Avšak slúži iba ako podklad na internú informáciu, bez právnej záväznosti. Keď sa pozrieme na obchodný register z inej praktickej stránky - dĺžky trvania zápisu, tu sa nič nezmenilo: zápis trvá dva až šesť mesiacov, ak žiadateľ, podľa skúseností zahraničných investorov (štúdia FIAS na MH SR), nemotivuje registrový súd... Ak to urobí, dá sa to stihnúť aj skôr... Vyrieši tento problém navrhovaná novela zákona, ktorá zavádza rýchlostný príplatok? K dobru vláde možno pripísať aj schválenie novely zákona o konkurze a vyrovnaní, od ktorej sa očakávalo zvýšenie efektívnosti konkurzného konania. Už dnes ju však konkurzní sudcovia z procesného hľadiska kritizujú, hoci nadobudla účinnosť iba pred tromi mesiacmi.

Sociálne slabším

Čo sa však J. Čarnogurskému a jeho kolegyni B. Schmögnerovej podarilo úplne najlepšie, je „splnenie“ sľubu z programového vyhlásenia: „Úpravami súdnych poplatkov sa sprístupní súdnictvo aj sociálne slabším občanom...“ (str. 36 vyhlásenia). V týchto dňoch je v parlamente pred schválením novela zákona o súdnych poplatkoch, ktorá ich zvyšuje rádovo o 50 až 100 %. Ak si to dáme do súvislosti s poklesom reálnej mzdy povedzme za 2. štvrťrok 2000 o 8,4 %, je jasné, ako vážne treba brať odpočet programového vyhlásenia, ktorý v týchto dňoch vláda predkladá do parlamentu. Účel tohto kroku je jasný: vláda nedokázala naplniť príjmy štátneho rozpočtu na rok 2001 v požadovanej výške, a tak hľadá, kde sa dá... Zistila, že súdne poplatky neboli upravované v podstate od roku 1992, nuž využila príležitosť. Tá má momentálnu hodnotu 600 mil. Sk, ktoré zaplatia občania a podnikatelia, ak sa budú domáhať spravodlivosti prostredníctvom súdov. Ale koľko stojí strata dôvery v mene jednorazového príjmu do chátrajúceho štátneho rozpočtu?

Peniaze a nezávislosť

Vláda ďalej sľúbila nezávislé súdnictvo. To okrem iného znamená oddelenie od výkonnej (vlády) a zákonodarnej (parlamentu) moci. Prakticky to v týchto dňoch pociťuje predseda Najvyššieho súdu ASR Š. Harabin. Mieru závislosti však určujú financie a rozhodovanie o nich. Keď však predseda Najvyššieho súdu SR presadil od roku 2001 pre Najvyšší súd SR samostatnú rozpočtovú kapitolu, okamžite sa dostal na listinu vládou odvolávaných. Pritom sa vlastne iba postaral o realizáciu vládneho programového vyhlásenia, aby Najvyšší súd nebol závislý pri rozhodovaní o odmenách či investíciách od niektorého zo štátnych úradníkov, ktorý má na starosti rozpočtovú kapitolu ministerstva spravodlivosti. Okrem toho nezávislosť sa meria aj platmi sudcov. Vláda však v minulom roku žiadala ich zmrazenie...

Peter Višváder

Katarína Šimková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.