Hospodársky denník
USD49,779 Sk
EUR42,907 Sk
CHF28,382 Sk
CZK1,239 Sk
  Štvrtok  30.Novembra 2000

Stagnácia bytovej výstavby

Štát sa veľmi rýchlo zbavil zodpovednosti

Situácia vo financovaní bytovej výstavby sa v porovnaní s rokmi 1998 - 1999 zásadne zmenila. Výmenou vládnej garnitúry sa upravili niektoré legislatívne normy, zákon o ŠFRB, hypotekárny zákon i zákon o stavebnom sporení, avšak zmeny nepriniesli zvýšenie bytovej výstavby. Zákon o hypotekárnom bankovníctve hodnotím ako dobrý pre solventnú skupinu ľudí, ktorí sa svojimi finančnými príjmami nevtesnajú do tvrdo postavených podmienok zákona o ŠFRB. Nadväzne na to sa hypotéky pomaly, ale predsa rozbiehajú, a treba tomuto produktu

dať len čas

na jeho akceptovanie v spoločnosti. Naproti tomu ŠFRB sa za posledné dva roky pôsobenia dostal od jedného extrému k druhému, ktorý sa prejavuje dnes tým, že peniaze má, ale nemá dostatok žiadostí na rozdelenie týchto peňazí. Okrem toho, že sa zaviedlo limitovanie plochy bytu (80 metrov štvorcových) a príjem u žiadateľa (max. 3,5-násobok životného minima), bol celý zámer fondu postavený na zlej koncepcii bytovej výstavby, keď štát chce stále nanútiť príjmovo slabšiu polovicu obyvateľstva, aby si stavala byty do vlastníctva. Keď si zoberieme príklad mladej rodiny s jedným dieťaťom, môže o príspevok požiadať len vtedy, ak sa jej príjem pohybuje od 12- do 24-tisíc Sk za mesiac, pričom takáto rodina musí mať už nasporených 20 % hodnoty stavaného bytu. Je prirodzené, že dnes

pri úrovni cien

takáto trojčlenná rodina dokáže ako tak prežiť pri príjme 15 tisíc Sk, čo je dvojnásobok životného minima, bez možnosti tvoriť ďalšie úspory. Tým sme skupinu možných žiadateľov o úver zo ŠFRB zúžili na príjmové pásmo od 15- do 24-tisíc Sk, teda od dvojnásobku po 3,5-násobok životného minima. To sme ešte nevyriešili otázku nasporenia 20 % z ceny bytu.

Pri prechode na trhovú ekonomiku štát veľmi rýchlo vycúval z priamej podpory výstavby do vlastníctva prostredníctvom ŠFRB, keď nerozvinul výstavbu nájomných bytov prostredníctvom obcí, prípadne bytových družstiev. Priame dotovanie výstavby bytov do vlastníctva vo výške 1000 - 1500 Sk/meter štvorcový plochy s určitým odstupňovaním podľa veľkosti bytu po obdobie minimálne ďalších piatich rokov by prinieslo záujem o produkt ŠFRB i odbúranie psychologickej bariéry po zrušení pôvodného nenávratného príspevku vo výške 150 tisíc Sk. Problém bytovej výstavby nevyriešime výstavbou do vlastníctva pre nízko príjmové skupiny pod investičným zastrešením rôznych podnikateľských subjektov. Až teraz sa upriamila pozornosť na výstavbu nájomných bytov, ktoré budú stáť štát podstatne viac ako podpora výstavby do vlastníctva. Chyba je však i tu, že do

nájomnej výstavby

sa zatiaľ z hľadiska finančných zdrojov môžu zapojiť len mestá, ktoré jediné môžu z rozpočtu vyčleniť a obetovať akú-takú finančnú sumu. Investičný potenciál bytových družstiev od roku 1990 zostáva veľmi málo využitý a je to na škodu veci. Stačilo upraviť postavenie bytových družstiev v obchodnom zákone, zákone o ŠFRB a hypotekárnom zákone, aby sme pri neziskovom ponímaní výstavby bytov pre občanov mali zrovnateľné podmienky prístupu k úverom ako občan, ktorému by sme robili úplný servis počas jeho splácania.

Ing. Dušan Kaluža

predseda ABDS

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.