Hospodársky denník
USD50,104 Sk
EUR43,237 Sk
CHF28,396 Sk
CZK1,247 Sk
  Streda  8.Novembra 2000

Nezahodiť šancu

Komentuje Robert Róm

Vývoj elektrotechnického priemyslu od roku 1995 signalizuje postupné oživenie, ktoré sa prejavuje v trendoch rastu základných ekonomických ukazovateľov. Tržby z priemyselnej výroby v roku 1999 boli 41,2 mld. Sk a v 1. polroku tohto roku 19,5 mld. Sk. Čo je však najdôležitejšie, vývoz vo finančnom vyjadrení dosiahol v tom istom období 23,4 mld. Sk. Vysoký podiel na exporte signalizuje, že dominantou elektrotechnického priemyslu bude práve smerovanie na finančne solventné, ale aj konkurenčne náročné medzinárodné trhy. Už dnes môžeme medzi pozitíva v odvetví zaradiť vstup zahraničného kapitálu vo forme priamych investícií a realizáciu významných projektov (Motorola, Bull, Sony a ďalšie), postupnú implementáciu smerníc EÚ do legislatívy SR, ako aj aplikáciu európskych technických noriem týkajúcich sa zvyšovania kvality výrobkov. Po strate trhov v krajinách bývalého ZSSR a štátoch RVHP elektrotechniku však kvária už chronické neduhy - nedostatok finančných zdrojov na technologický rozvoj a reštrukturalizáciu zastaranej výroby, nízku konkurenčnú schopnosť výrobkov . Tento stav prirodzene komplikuje možnosť získania autority slovenskej elektrotechniky v európskom teritóriu a vyzýva k trvalému zvyšovaniu kvality a k získavaniu nových strategických partnerov na obnovu technológií a odbytíšť. K tomuto cieľu však musí prispieť aj reštrukturalizácia bánk a systémové kroky v rámci ozdravenia finančných tokov v celej ekonomike s priamou väzbou na legislatívu. Netreba zabúdať, že elektrotechnika sa za posledné roky mimoriadne zdokonalila aj v krajinách, ktoré na jej výrobu mali a majú podstatne lepšie podmienky ako Slovensko. Výpočtová a telekomunikačná technika, elektronika na najvyššej úrovni dnes doslova zaplavuje európske i svetové trhy. Je to zrozumiteľný signál, že kto nebude stačiť s kvalitou, prípadne príde na trh neskoro, nemá šancu. A tú by bolo škoda zahodiť.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.