CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
počasie n Dnes bude premenlivá, na severe veľká oblačnosť. Miestami, najmä na severe, prehánky, od 1800 m snehové. Najvyššia denná teplota 9 až 14 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7, na horách juhozápadný okolo 15 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupňov. Vo štvrtok a v piatok bude oblačno, občas sa oblačnosť zmenší až na polojasno. Miestami sa vyskytne slabý dážď alebo prehánky, v horských polohách od 1200 metrov očakávame snehové zrážky. Zrána sa bude na niektorých miestach tvoriť aj hmla alebo nízka oblačnosť. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, v piatok 6 až 2, najvyššia denná 8 až 12 stupňov, v piatok na severe okolo 6 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 6.51 a zapadne o 16.19 hod. Amsterdam | dážď | 7 |
Atény | polooblačno | 20 |
Belehrad | oblačno | 17 |
Berlín | oblačno | 8 |
Bratislava | oblačno | 12 |
Brusel | dážď | 7 |
Budapešť | oblačno | 12 |
Bukurešť | dážď | 13 |
Frankfurt | dážď | 9 |
Helsinki | dážď | 7 |
Istanbul | polooblačno | 22 |
Kodaň | oblačno | 8 |
Kyjev | dážď | 11 |
Lisabon | jasno | 14 |
Londýn | dážď | 7 |
Madrid | jasno | 13 |
Miláno | zamračené | 12 |
Moskva | jasno | 3 |
Oslo | dážď | 5 |
Paríž | dážď | 8 |
Praha | oblačno | 9 |
Rím | polooblačno | 19 |
Sofia | oblačno | 16 |
Štokholm | dážď | 9 |
Varšava | dážď | 10 |
Viedeň | polooblačno | 15 |
Záhreb | oblačno | 15 |
Ženeva | dážď | 7 |
|
|
|