|
|||||||||||||||||
Štvrtok 9.Novembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Banky sa neboja dať im úverLavína ich nestrhla do svojho ničivého prúdu V lete pred siedmimi rokmi nebolo ani na výplaty, straty predstavovali 60 mil. Sk a firma s dvetisíc pracovníkmi bola schopná predať výrobky za 300 mil. Sk. V bývalom TOS Trenčín, dnes TRENS, vládla pochmúrna nálada. Dá sa ešte vôbec niečo zachrániť? Vlaňajší rok skončili so ziskom 50 mil. Sk, keď výnosy dosiahli 1,15 mld. Sk. Firma žije a prosperuje. Pretože Slovensko dnes takmer neinvestuje do rozvoja strojárskej výroby, predávajú skoro celú produkciu (98 %) obrábacích strojov do sveta. Ak v roku 1993 platili za 130 mil. Sk úverov úroky vo výške 20 - 21 %, dnes im banky požičajú dokonca na 6-percentný úrok, čo je iste známkou kredibility. Ako sa im podarilo takto zvrátiť vývoj? Hovorí prezident spoločnosti a predseda predstavenstva dipl. Ing. Jozef Margetinec, CSc.: Vrátil som sa do fabriky 1. júla 1993 s tým, že treba zachraňovať. Kostrou nášho záchranného projektu bola snaha optimalizovať stav majetku spoločnosti a jej krytie, podstatne racionalizovať výnosy, teda predaj a racionalizovať náklady, čo bolo niekedy veľmi kruté. Racionalizácia nákladov v značnej miere znamenala prepúšťanie. Ešte v roku 1993 muselo odísť 500 zamestnancov, pretože pre nich nemali prácu. Čo však bolo dôležité, zostali konštruktéri a technológovia, nositelia firemného know-how. V súčasnom období sa to podceňuje, ale najväčším kapitálom každej firmy sú ľudia, tvrdí Jozef Margetinec. Keďže sme mali ľudský potenciál na rozvoj výrobkov a výrobnej základne, hľadali sme peniaze, aby sme práve tento rozvoj mohli financovať. Našťastie sa nám to veľmi rýchlo podarilo. V súčasnosti investujú ročne približne 20 - 25 mil. Sk do rozvoja výrobkov a od 80 do 100 mil. Sk do výrobnej základne. Práve tieto investície musia byť podľa prezidenta spoločnosti prioritou firmy, ktorá chce predávať na svetových trhoch a udržať sa na nich. Samozrejme, patrí k tomu aj pravidelné vyhodnocovanie toho, čo ponúka konkurencia a porovnávanie: ...či parametrami našich výrobkov, technickými, úžitkovými vlastnosťami, ale aj cenou sme schopní im konkurovať, konkretizuje J. Margetinec. Zuzana Krútka |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |