CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
počasie n Dnes bude polojasno až oblačno, ojedinele prehánky. Ráno v nižších polohách miestami hmla. Najvyššia denná teplota 8 až 12, v nížinách pri zmenšenej oblačnosti okolo 14 stupňov. Slabý vietor. Teplota vo výške 1500 m 4 stupne. V piatok a sobotu bude polooblačno až oblačno a miestami občasný dážď alebo prehánky, najmä na severe. Od 1500 m snehové. Zrána sa bude na niektorých miestach tvoriť aj hmla alebo oblačnosť z hmly. Nočná teplota 6 až 2, najvyššia denná teplota 9 až 13, v sobotu 7 až 11 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 6.53 a zapadne o 16.18 hod. Amsterdam | občasný dážď | 9 |
Atény | polojasno | 20 |
Belehrad | polojasno | 19 |
Berlín | oblačno | 10 |
Bratislava | polooblačno | 12 |
Brusel | občasný dážď | 9 |
Budapešť | polooblačno | 12 |
Bukurešť | polooblačno | 12 |
Frankfurt | zamračené | 10 |
Helsinki | občasný dážď | 7 |
Istanbul | polojasno | 20 |
Kodaň | občasný dážď | 8 |
Kyjev | dážď | 8 |
Lisabon | jasno | 14 |
Londýn | prehánky | 10 |
Madrid | jasno | 12 |
Miláno | veľká oblačnosť | 11 |
Moskva | prehánky | 3 |
Oslo | občasný dážď | 6 |
Paríž | zamračené | 7 |
Praha | malá oblačnosť | 10 |
Rím | polojasno | 17 |
Sofia | polojasno | 18 |
Štokholm | občasný dážď | 8 |
Varšava | polojasno | 9 |
Viedeň | polojasno | 12 |
Záhreb | prehánky | 12 |
Ženeva | jasno | 7 |
|
|
|