Hospodársky denník
USD48,823 Sk
EUR43,33 Sk
CHF28,657 Sk
CZK1,243 Sk
  Pondelok  11.Decembra 2000

Pozadie veľmi výhodných cien

Nečestnými ťahmi za výsadným postavením na trhu s banánmi?

Očakávania, že obchodné reťazce prinesú zákazníkom nižšie ceny ako ostatné maloobchodné systémy, sa čiastočne napĺňajú. Nie vždy však ide o čistú hru. Ako upozorňuje Združenie veľkoobchodných firiem s ovocím a zeleninou, ktoré združuje tri desiatky veľkoobchodných firiem pestujúcich a dovážajúcich zeleninu a ovocie, v prípade predaja banánov po 13,90 až 19,90 ide o nečestnú súťaž. Keďže sa banány u nás nepestujú, variant s nízkymi nákladmi výrobcu neprichádza do úvahy. Banány sa predávajú na burze, ich cena je 17 DEM (18 DEM za 1. triedu) za kartón (= 18,14 kg). Za kilo zelených nedozretých banánov zaplatí teda veľkoobchodník asi 20 - 21 Sk podľa momentálneho kurzu. Banány potom prejdú technologickou úpravou, počas ktorej dozrejú. Výsledná cena potom závisí od toho, aký rabat si k nákladovej cene pripočíta veľkoobchodník a s akou maržou pracuje maloobchod. Ako sa teda podarilo reťazcom dosiahnuť o 30 až 40 % nižšiu cenu, ako je vôbec možné nakúpiť zelené banány na burze? Že by boli nakúpili priamo od pestovateľa ako veľkí obchodníci s týmto artiklom?

„Pátrali sme po tom,“ hovorí Ing. Karol Záborský zo ZVOZ-u, „a zistili sme, že obchodné systémy uzavreli zmluvu s firmou Chiquita o poskytnutí banánov za akciovú cenu. Nešlo však o priamy obchod medzi nimi, banány nakúpila naša veľkoobchodná firma za riadnu burzovú cenu, nechala dozrieť vo svojom sklade a potom so stratou predala reťazcu po 14,90 Sk. Po čase jej Chiquita dobropisom vráti cenový rozdiel medzi 14,90 Sk a 24 Sk.“ Ide o konanie, ktoré je v zjavnom rozpore so zákonom o hospodárskej súťaži a používanie dampingovej ceny. (Nevraviac o znižovaní daňového základu.) Preto ZVOZ pripravuje podanie na Protimonopolný úrad SR i na ministerstvo financií. Pravda, uvedomujú si, že dokazovanie bude veľmi ťažké. „Nikto nás nepustí do svojho účtovníctva,” hovorí Ing. Záborský, „nemáme na to oprávnenie.” Otázka však znie, prečo firma svetového mena, akou Chiquita nesporne je, podlieza obchodným reťazcom. Potrebuje sa zabezpečiť na obdobie, keď banány nepôjdu na odbyt, aby nakupovali len u nej? Alebo si takýmto spôsobom pripravuje výlučný nástup na slovenský trh? V každom prípade slovenské veľkoobchodné firmy, ktoré jej v tom pomáhajú, si vlastne pília konár, na ktorom sedia.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.