Hospodársky denník
USD48,823 Sk
EUR43,33 Sk
CHF28,657 Sk
CZK1,243 Sk
  Pondelok  11.Decembra 2000

Doprastav chytil druhý dych

Problémy prináša útlm výstavby diaľnic

Stavebná spoločnosť Doprastav Bratislava dosiahla v treťom štvrťroku zisk vo výške 190 mil. Sk, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je viac o 90 mil. Sk. Celkové výkony sa medziročne zvýšili z 2,1 mld. Sk na 3,6 mld. Sk. Výsledky deformuje výrazný prepad výkonov v minulom roku. Medziročný index 1,7 naznačuje, že Doprastav dosahuje napriek súčasnej kríze mimoriadne dobré výsledky. Ich podnikateľské rozmery naznačuje fakt, že v minulom roku sprivatizovali českú špičkovú firmu Metrostav Praha. Ako dospeli k takémuto rozhodnutiu, to Hospodárskemu denníku objasnil generálny riaditeľ spoločnosti Ivan Šesták: „Boli by sme naivní, ak by sme si mysleli, že na Slovensku sa vyhneme globalizácii. Pritom nám ani vo sne nenapadlo, že by sme mohli kúpiť akcie práve Metrostavu, mysleli sme si, že tam vstúpia veľké zahraničné firmy. Po krachu prvého kola privatizácie sme dospeli k názoru, že Metrostav nás vhodne dopĺňa, pretože je špičkou v tunelových stavbách, v opravách historických budov atď. Som rád, že sa nám podarilo spojiť tieto dve firmy formou odkúpenia majoritného balíka. Dnes vlastníme 75 % akcií Metrostavu, nebránime sa vstupu zahraničného kapitálu do Doprastavu, ale len vtedy, ak by to malo evidentný prínos, prípadne ak by to bolo nevyhnutné.“

V súčasnosti aj v Doprastave skončila pseudosociálna politika a držia sa zdravého sedliackeho rozumu. Zamestnávajú približne 2900 pracovníkov, po 15. decembri keď skončí stavbárska sezóna, sezónnych pracovníkov, ktorých je približne 700, prepustia s tým, že hneď ako začne jarná sezóna a budú mať zákazky, okamžite ich prijmú späť. Zákazky sú však problémom, aká je súčasná situácia, o tom opäť Ivan Šesták: „Našou nosnou stavbou v tomto i v budúcom roku je predovšetkým bratislavská stavba diaľnice Mierová - Senecká. Mrzí ma, že je veľký sklz začatia výstavby úseku diaľnice Lamačská -Staré Grunty a že v roku 2001 príde k stagnácii, ba až k miernemu útlmu. Nakoniec Považie je dnes zakonzervované od Sverepca hore, pretože nie je zatiaľ uzavretý považský alebo rajecký variant. Vznikajú veľké škody a kompetentní by mali urýchlene rozhodnúť, ako pokračovať ďalej. Verím, že sa vypíšu aj ďalšie tendre na výstavbu iných úsekov ciest, napríklad na Pohroní a Doprastavu sa podarí úspešne pokračovať vo svojom rozvoji.“ Doprastav útlm výstavby diaľnic musí nahradiť inými zákazkami, pretože na rok 2001 si kladú za cieľ nepoklesnúť, angažujú sa nielen na Slovensku, ale aj v Poľsku, v Česku a v štádiu príprav sú aj ďalšie aktivity s ich firmou Metrostav Praha.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.