|
|||||||||||||||||
Pondelok 11.Decembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základ pre zvyšovanie daní?Zemanova vláda obhájila deficitný rozpočet Po prvý raz od nástupu sociálnodemokratickej vlády sa ČSSD podarilo v danom termíne a bez väčších konfliktov presadiť schodkový štátny rozpočet na budúci rok vo výške 49 miliárd Kč pri príjmoch 636,2 miliardy a výdavkoch 685,2 miliardy Kč. Prudký nárast deficitu nastal v dôsledku nových rozpočtových pravidiel, keď do rozpočtu boli zahrnuté aj štátne finančné aktíva, najmä 20-miliardový dlh Konsolidačnej banky. Hladké schválenie sa podarilo najmä na základe opozičnej zmluvy s ODS, ktorej dodatky obsahovali ekonomické i politické podmienky. V prvom prípade išlo o postupné zníženie deficitu rozpočtu a prevedenie 20 miliárd Kč z pripravovanej privatizácie zvyškov štátneho podielu a ďalších finančných prostriedkov nad rámec očakávaného zisku z telekomunikačných licencií, pokiaľ by prekročili 20 miliárd Kč, na zníženie štátneho dlhu. V druhom išlo o podporu zmeny volebného zákona, novely ústavy znižujúcej právomoci prezidenta, a v tomto rámci najmä zákona o Českej národnej banke. Zatiaľ čo v ekonomickej oblasti ide o prísľuby, v politickej oblasti ODS a ČSSD presadili v snemovni príslušné novely. Zostáva otázkou, či budú môcť byť uvedené do života, pretože niektoré posudzuje Ústavný súd a ďalšie ležia v Senáte, kde však obe strany po novembrových voľbách stratili nielen ústavnú, ale aj celkovú väčšinu. Proti rozpočtu hlasovali strany štvorkoalície a komunisti, ktorí argumentovali, že deficit je v skutočnosti oveľa vyšší a dosahuje takmer 140 miliárd Kč, čím zadlžuje budúce generácie. Poslanci, ktorí už nemohli zmeniť celkové rozpočtové čísla, využili možnosti presunúť prostriedky z jednej kapitoly do druhej, čo sa im podarilo vo výške 1,4 miliardy pri schvaľovaní 150 zmien. Väčšina týchto súm bola zobraná z rozpočtovej rezervy na nepredvídateľné udalosti, takže vládu tieto zmeny nevzrušovali najmä preto, že zvyšná suma je podľa nich stále dostačujúca. Zmeny smerovali k zvýšeniu dotácie zdravotne postihnutých, poľnohospodárskych reštituentov a väčšinou potom šlo o lobistické požiadavky jednotlivých poslancov na presuny peňazí pre miestne potreby. Premiér Miloš Zeman poďakoval poslancom, že pomohli českej ekonomike a šéf ODS Václav Klaus vyhlásil, že schodkový rozpočet nemohol byť za danej situácie iný. Opozícia je opačného názoru. Upozorňuje, že príjmy sú silne nadhodnotené a že ide o rozpočet vyhovujúci ODS. Základným problémom je však skutočnosť, že 80 % štátneho rozpočtu je určených na mandatárne výdavky, ktoré vláda nemôže vynechať. Vyše 40 % je určených pre sociálnu sféru, a to hlavne na dôchodkové a nemocenské poistenie, čo predstavuje takmer 240 mld. Kč. Ďalších 80 miliárd je určených na školstvo, viac ako 45 miliárd na obranu a v rezerve všeobecnej pokladničnej správy zostáva ešte 103 miliárd Kč. Vláde sa tak podarilo ubrániť navrhnutú štruktúru rozpočtu a svoje priority, ako sú výdavky na vzdelanie, vstup do EÚ a na boj s nezamestnanosťou. Podľa ministra financií Mertlíka presadené zmeny nenarušili základnú vládnu stratégiu rozpočtu a umožňujú ďalší rozvoj ekonomiky. Súčasne sľúbil, že v roku 2002 vláda zníži deficit na 10 mld. Kč. Dlhodobo však nie je možné zabrániť hromadeniu dlhu a po tomto roku sa žiadna vláda nemôže vyhnúť zvýšeniu daní. Richard Seemann Praha |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |