CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 7. 12. 2000: Bratislava 100, 48, Sliač 98,56, Košice 99,72, Poprad 93,83, za 8. 12. 2000: Bratislava 99,99, Sliač 98,25, Košice 99,40, Poprad 93,48, za 9. 12. 2000: Bratislava 100,32, Sliač 98,27, Košice 99,33, Poprad 93,58.PočasieDnes bude na niektorých miestach, najmä na západe, polooblačno. Teplo. Najvyššia denná teplota 3 až 8, na juhu stredného Slovenska a na juhozápade okolo 10 stupňov. Teplota vo výške 1500 m 0 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6, na juhozápade prechodne okolo 8 m/s, v nižších polohách východného Slovenska len slabý premenlivý vietor. Na horách severozápadný vietor 10 až 15 m/s.V utorok bude oblačno, v nižších polohách miestami hmla. V priebehu dňa ďalšie pribúdanie oblačnosti a neskôr na severe občasný dážď, vo vrcholových polohách Tatier sneženie. V stredu bude zamračené a občasné zrážky na väčšine územia. Najnižšia nočná teplota 5 až 1, najvyššia denná teplota 4 až 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7,35 a zapadne o 15,56 hod.Amsterdam | dážď | 12 |
Atény | jasno | 15 |
Belehrad | oblačno | 10 |
Berlín | dážď | 9 |
Bratislava | oblačno | 10 |
Brusel | dážď | 10 |
Budapešť | oblačno | 11 |
Bukurešť | dážď | 7 |
Frankfurt | zamračené | 9 |
Helsinki | dážď | 5 |
Istanbul | polooblačno | 12 |
Kodaň | dážď | 9 |
Kyjev | dážď | 3 |
Lisabon | jasno | 16 |
Londýn | oblačno | 14 |
Madrid | oblačno | 11 |
Miláno | polooblačno | 12 |
Moskva | dážď | 0 |
Oslo | jasno | 2 |
Paríž | oblačno | 13 |
Praha | oblačno | 8 |
Rím | polojasno | 14 |
Sofia | polooblačno | 7 |
Štokholm | zamračené | 4 |
Varšava | dážď | 6 |
Viedeň | oblačno | 10 |
Záhreb | zamračené | 10 |
Ženeva | polooblačno | 8 |
|
|
|