Hospodársky denník
USD48,823 Sk
EUR43,33 Sk
CHF28,657 Sk
CZK1,243 Sk
  Pondelok  11.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hrozba písmen

Príliš malé písmenká na nových monitoroch hlavného strediska pre kontrolu letov v Británii majú za následok, že pracovníci sa pri ich čítaní dopúšťajú chýb.

Na problém poukázal týždenník Computer Weekly, ktorý získal dôverné dokumenty o obavách letových dispečerov a ich nadriadených. Dispečer z kontrolného strediska Swanwick, omylom navigoval lietadlo s cieľovým letiskom v škótskom Glasgowe do waleského Cardiffu. Dispečer nesprávne prečítal text na obrazovke - lokačný kód pre Glasgow je EGPF, Cardiff je označený písmenami EGFF.

K problémom dochádza aj pri čítaní údajov o výške letu, pričom rozdiely môžu predstavovať stovky metrov: istý pracovník riadenia letov nesprávne prečítal údaje o letovej výške lietadla - reálnych 36 000 stôp považoval za 30 000.

Podľa redaktora počítačového časopisu Karla Scheidera dispečeri majú problémy pri rozlišovaní jednotlivých grafických znakov, osobitne číslic nula, šesť, osem a deväť.

Úrad pre civilné letectvo (CAA) aj Národná služba pre leteckú dopravu (NATS) tvrdia, že bezpečnosť leteckej dopravy nie je ohrozená s tým, že len malý počet kontrolórov má problémy s čítaním textov na monitoroch. Správa samotných dispečerov však uvádza, že dispečeri chyby zaradili do kategórie „týkajúce sa bezpečnosti“.

Iain Fidlay z odborového zväzu Prospect, ktorý združuje kontrolórov leteckej dopravy, podporil stanovisko úradov a zdôraznil, že problém sa netýka hlavných kontrolných obrazoviek. Ako uviedol, existujú dva druhy obrazoviek, plánovacia obrazovka, kde sú problémy s veľkosťou a typom písma - tá sa však nepoužíva pri riadení lietadiel a radarová obrazovka, ktorá má všetky potrebné informácie a je dobre čitateľná.

Podľa denníka Time skupina dispečerov mala také obavy z prípadných žalôb o odškodné v prípade nehody spôsobenej nevyhovujúcimi displejmi, že im poskytli právne poradenstvo.

(TASR)

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 7. 12. 2000: Bratislava 100, 48, Sliač 98,56, Košice 99,72, Poprad 93,83, za 8. 12. 2000: Bratislava 99,99, Sliač 98,25, Košice 99,40, Poprad 93,48, za 9. 12. 2000: Bratislava 100,32, Sliač 98,27, Košice 99,33, Poprad 93,58.

Počasie

Dnes bude na niektorých miestach, najmä na západe, polooblačno. Teplo. Najvyššia denná teplota 3 až 8, na juhu stredného Slovenska a na juhozápade okolo 10 stupňov. Teplota vo výške 1500 m 0 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6, na juhozápade prechodne okolo 8 m/s, v nižších polohách východného Slovenska len slabý premenlivý vietor. Na horách severozápadný vietor 10 až 15 m/s.V utorok bude oblačno, v nižších polohách miestami hmla. V priebehu dňa ďalšie pribúdanie oblačnosti a neskôr na severe občasný dážď, vo vrcholových polohách Tatier sneženie. V stredu bude zamračené a občasné zrážky na väčšine územia. Najnižšia nočná teplota 5 až 1, najvyššia denná teplota 4 až 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7,35 a zapadne o 15,56 hod.

Amsterdamdážď12
Atényjasno15
Belehradoblačno10
Berlíndážď9
Bratislavaoblačno10
Bruseldážď10
Budapešťoblačno11
Bukurešťdážď7
Frankfurtzamračené9
Helsinkidážď5
Istanbulpolooblačno12
Kodaňdážď9
Kyjevdážď3
Lisabonjasno16
Londýnoblačno 14
Madridoblačno11
Milánopolooblačno12
Moskvadážď0
Oslojasno 2
Parížoblačno13
Prahaoblačno8
Rímpolojasno14
Sofiapolooblačno7
Štokholmzamračené4
Varšavadážď6
Viedeňoblačno10
Záhrebzamračené10
Ženevapolooblačno8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.