Hospodársky denník
USD48,823 Sk
EUR43,33 Sk
CHF28,657 Sk
CZK1,243 Sk
  Pondelok  11.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lietadlá z Aerotechu Slovakia nemajú v Európe konkurenciu

Situácia na slovenskom leteckom nebi je už niekoľko rokov priam žalostná. Živorí nielen letecká doprava, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú opravám či výrobe lietadiel. Z odboru odchádzajú leteckí odborníci a noví sa nevychovávajú. Pritom ich výchova trvá niekoľko rokov.

Riaditeľ spoločnosti Ing. Peter Stolárik na okraj ich začiatkov okrem iného uviedol: „Naša firma vznikla v roku 1994 z bývalých vývojových a prevádzkových technikov pracovníkov Slovairu. Zamerali sme sa najmä na servis, stredné a generálne opravy vrtuľníkov MI-2 a MI-8, najmä pre ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a pár civilných leteckých spoločností prevádzkujúcich vrtuľníky. Postupne však dochádzalo k poklesu zákaziek od týchto partnerov, a preto sme sa súbežne s opravami začali venovať vývojovým prácam a prestavbám menších lietadiel. V roku 1995 sme našli zahraničného partnera, u ktorého sme vzbudili dôveru v naše schopnosti a získali sme od neho dlhodobú objednávku na vývoj a výrobu lietadiel pre parašutistov pod označením Dornier Do28-G92. V 60. až 70. rokoch sa vyrobilo pre potreby nemeckej armády vyše 150 kusov viacúčelových lietadiel Do28-D2 s piestovými motormi. Postupne sa rozpredali do civilného sektora v rôznych krajinách. Náš partner ich začal skupovať a necháva ich u nás modernizovať, vybavovať turbovrtuľovými motormi a výbavou pre potreby parašutistického športu. Tento druh športu v súčasnosti prežíva vo svete doslova boom, a preto je veľký záujem o nákup špecializovaných lietadiel i o servisné a opravárenské práce. Dosiaľ sme vyrobili 6 ks Do28-G92 (sú pre 15 parašutistov) a všetky úspešne lietajú po Európe. V rokoch 1999-2000 sme vyvinuli nové turbovrtuľové lietadlo na báze ruského typu FINIST s piestovým motorom. Zabudovali sme doňho turbovrtuľový motor M 601, vyvinuli celú novú motorovú skupinu vrátane kapotáže, nové prístrojové vybavenie, nový brzdový systém i el. inštaláciu. Je z neho veľmi elegantné viacúčelové lietadlo s možnosťou výsadku 10 parašutistov. Dosiaľ sme už vyrobili 3 ks tohto typu, ktoré lietajú pre parašutistov v Nemecku, Taliansku a v Anglicku. Ukazuje sa, že naša orientácia na výrobu turbovrtuľových lietadiel pre parašutistov je veľmi perspektívna. Náš posledný typ TURBO FINIST nemá svojimi ekonomickými i výkonovými parametrami v Európe vo svojej váhovej kategórii konkurenciu a je oň veľký záujem.“

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA nie je veľká firma. Pracuje v nej približne 25 pracovníkov a licencovaných spolupracovníkov. Sú veľmi flexibilní, vedia veľmi rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vyvíjať či vyrábať nové varianty lietadiel a ich výstroja. Tieto výsledky sa podarilo dosiahnuť i v takej zložitej situácii, v akej sa nachádza slovenské letectvo a celé naše hospodárstvo. Udržali sa na trhu a presadili sa v takom náročnom odbore, ako je výroba lietadiel len preto, že včas vyvinuli výrobky, o ktoré je momentálne záujem hlavne v zahraničí. Aby však mohli lepšie prosperovať a ďalej rozvíjať veľmi efektívnu výrobu lietadiel, na to by potrebovali silného investora, ktorý by bol schopný prefinancovať najmä prípravnú predvýrobnú fázu a obchodné, materiálne i odbytové zabezpečenie rozsiahlejšej leteckej výroby na Slovensku.

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA cestu a smer, ktorými sa treba uberať v našom letectve, už ukázala.

Jozef Kunik

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 7. 12. 2000: Bratislava 100, 48, Sliač 98,56, Košice 99,72, Poprad 93,83, za 8. 12. 2000: Bratislava 99,99, Sliač 98,25, Košice 99,40, Poprad 93,48, za 9. 12. 2000: Bratislava 100,32, Sliač 98,27, Košice 99,33, Poprad 93,58.

Počasie

Dnes bude na niektorých miestach, najmä na západe, polooblačno. Teplo. Najvyššia denná teplota 3 až 8, na juhu stredného Slovenska a na juhozápade okolo 10 stupňov. Teplota vo výške 1500 m 0 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6, na juhozápade prechodne okolo 8 m/s, v nižších polohách východného Slovenska len slabý premenlivý vietor. Na horách severozápadný vietor 10 až 15 m/s.V utorok bude oblačno, v nižších polohách miestami hmla. V priebehu dňa ďalšie pribúdanie oblačnosti a neskôr na severe občasný dážď, vo vrcholových polohách Tatier sneženie. V stredu bude zamračené a občasné zrážky na väčšine územia. Najnižšia nočná teplota 5 až 1, najvyššia denná teplota 4 až 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7,35 a zapadne o 15,56 hod.

Amsterdamdážď12
Atényjasno15
Belehradoblačno10
Berlíndážď9
Bratislavaoblačno10
Bruseldážď10
Budapešťoblačno11
Bukurešťdážď7
Frankfurtzamračené9
Helsinkidážď5
Istanbulpolooblačno12
Kodaňdážď9
Kyjevdážď3
Lisabonjasno16
Londýnoblačno 14
Madridoblačno11
Milánopolooblačno12
Moskvadážď0
Oslojasno 2
Parížoblačno13
Prahaoblačno8
Rímpolojasno14
Sofiapolooblačno7
Štokholmzamračené4
Varšavadážď6
Viedeňoblačno10
Záhrebzamračené10
Ženevapolooblačno8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.