Hospodársky denník
USD48,823 Sk
EUR43,33 Sk
CHF28,657 Sk
CZK1,243 Sk
  Pondelok  11.Decembra 2000

Málo peňazí i politickej kultúry

Návrh štátneho rozpočtu 2001 čaká na stredajšie hlasovanie

Ak za impulz na rozvoj firiem v prediskutovanom návrhu štátneho rozpočtu na rok 2001 považuje premiér M. Dzurinda fakt, že od 1. januára prestáva platiť dovozná prirážka a 11-percentné zníženie daní z príjmov právnických osôb, je to veľmi málo. Málo na to, že rast HDP má v roku 2001 dosiahnuť 3,2 %, že má klesnúť o takmer 4 % miera nezamestnanosti. Tento, podobne ako ostatné výroky a ich konfrontácia s realitou, ktoré premiér vyslovil pri vystúpení v NR SR k návrhu štátneho rozpočtu, poukazujú na slabiny tohto najdôležitejšieho zákona budúceho roka. Rokovanie o ňom sa skončilo v piatok s tým, že hlasovať sa začne v stredu tento týždeň. A poslanci veru budú mať čo robiť, aby ho za jeden deň schválili a splnili tak predpoklad koalície, že rozpočet bude do 15. decembra na svete. Veď rozhodovať budú o takmer stovke pozmeňujúcich návrhov. Rozdeliť ich možno do niekoľkých kategórií.

Do prvej a koncepčne najdôležitejšej patria odporúčania prerokované a schválené vo výboroch. Jednak na tieto návrhy bolo dostatok času, a potom, ide o kolektívne vyjadrenie názoru členov výborov. Vzhľadom na rozdielnu úroveň vystúpení poslancov v diskusii potom existujú ešte dve skupiny návrhov: tých, ktorí sa diskusii venovali seriózne a ktoré by bolo dobré zvážiť a napokon tých, ktorí ju brali len ako príležitosť na upozornenie svojej „aktivity“ v parlamente. Načo napríklad Ľ. Andrássy požaduje presun prostriedkov z VPS do miest na obnovu ich historického jadra, keď SDĽ brzdí reformu verejnej správy a jeho ministerka doslova drží obce a mestá už tretí rok pod hranicou rozvoja? Keby mali to, čo im patrí, netreba takéto nesystémové návrhy a spomenuté akcie si prefinancujú samy.

Ani spomenuté členenie návrhov poslancov však nič nezmení na tom, že väčšina z nich bude zamietnutá. Najmä opozičné, z dôvodu vzájomnej nevraživosti v parlamente, ktorá opäť poznamenala celú diskusiu. No neuspejú ani návrhy bez rozdielu straníckeho trička kvôli tomu, že vláda má presné finančné mantinely, kde sa môže pohybovať so schodkom. Všetky rezervy vyčerpala jej neschopnosť eliminovať deficit Sociálnej poisťovne a finančne náročná reštrukturalizácia bánk. Takže návrhy, ktoré by znamenali zvýšenie schodku v úhrne o 10 mld. Sk, nemajú šancu, nech sú akokoľvek racionálne a potrebné. Možno predpokladať, že sa schváli iba niekoľko zmien, ktorých podstatou sú presuny nepatrných finančných súm.

Tieto úvahy potvrdzuje niekoľko konkrétnych príkladov. Spomenuté obe a mestá sú na pokraji finančného prežitia, už niekoľko rokov rast ich podielu na daniach nedosiahol ani výšku inflácie. Rozdiel medzi požiadavkami ZMOS a návrhom rozpočtu je necelé tri miliardy. Hoci dnes má ešte premiér M. Dzurinda rokovať s reprezentáciou samospráv a hovorí sa o tom, že predsa len by o 1 mld. Sk. mali dostať viac, v návrhoch výborov prezentované zvýšenie, ako ich uvádza spoločná správa, gestorský finančný výbor (v ktorom sedí niekoľko starostov a primátorov!!!) neodporúča schváliť. Predmetom návrhov poslancov boli aj konkrétne investičné akcie ako oprava striech, príspevok na prevádzku škôl, zdravotníckych zariadení či detských domovov.

Diskusia opäť ukázala, že v SR nemáme na to, aby sme sa zaoberali vecnou správnosťou a opodstatnenosťou návrhov. Politickým predstaviteľom chýba na to politická kultúra, ale aj finančné prostriedky. Obviňovanie oboch táborov medzi sebou k ničomu nevedie: oba na tom majú rovnakú vinu. To je hlavná charakteristická črta, ktorá poznačila prípravu rozpočtu SR na rok 2001.

Peter Višváder

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.