Hospodársky denník
USD48,944 Sk
EUR43,296 Sk
CHF28,657 Sk
CZK1,242 Sk
  Utorok  12.Decembra 2000

Regióny sú nenahraditeľné

... a potrebujú kompetenčnú a finančnú samostatnosť

Združenie miest a obcí Slovenska pripravilo v spolupráci s Kongresom miestnych a regionálnych orgánov Rady Európy 4. a 5. decembra v Bratislave odborný medzinárodný seminár na tému Regionalizácia na Slovensku. Jeho úlohou bolo posúdiť súčasný stav regionalizácie v SR a ponúknuť skúsenosti viacerých európskych krajín.

Účastníci stretnutia, medzi nimi poslanci NR SR, zástupcovia Úradu vlády SR a ministerstiev, predstavitelia územnej samosprávy a ďalších orgánov a inštitúcií, ako aj zahraniční experti Rady Európy z Francúzska, zo Španielska, z Rakúska, Českej republiky, Chorvátska, Maďarska a Poľska, vychádzali z nasledujúcich spoločných východísk a formulovali niekoľko zásadných záverov.

1. Regióny v zmysle samosprávnych vyšších územných celkov bezprostredne pod úrovňou štátu sa v Európe odlišujú vo svojich štatútoch v závislosti od historických a kultúrnych daností, tradícií a ústavných princípov a charakterizujú tak osobitnú územnú organizáciu každého štátu.

2. Regióny sú nenahraditeľnou súčasťou procesu európskej integrácie a regionalizácie.

3. Ľudia žijúci v regiónoch zakladajú svoju spolupatričnosť na historických, jazykových, kultúrnych, sociálnych, ekonomických a geografických zväzkoch.

4. Účasť regiónov na procese rozhodovania európskych inštitúcií prispieva k zvyšovaniu transparentnosti politiky Európskej únie vo vzťahu k občanom únie.

Inštitucionálna organizácia regiónov

1. Región musí mať postavenie právneho subjektu.

2. Základom organizačnej štruktúry regiónu je volené zastupiteľstvo a výkonný orgán.

3. Poslanci zastupiteľstva musia byť volení v priamych voľbách. Zákonodarná právomoc môže byť regiónu priznaná, ak to umožňuje právny poriadok štátu.

4. Výkonný orgán musí byť politicky zodpovedný volenému zastupiteľstvu v súlade s platnou legislatívou.

5. Členovia zastupiteľstva a výkonného orgánu nesmú podliehať dohľadu ústredných orgánov štátu, a to vzhľadom na zabezpečenie slobodného výkonu ich poslaneckého mandátu.

Kompetencie regiónov

Kompetencie sa delia medzi štát, regióny a obce v súlade s princípmi decentralizácie a subsidiarity. Rozdelenie kompetencií musí byť zakotvené v ústave a zákonoch. Ide najmä o tieto regionálne kompetencie:

a) regionálna ekonomická politika,

b) regionálne plánovanie, výstavba a bytová politika,

c) telekomunikácie a dopravná infraštruktúra,

d) energetika a životné prostredie,

e) poľnohospodárstvo,

f) vzdelávanie na všetkých úrovniach, výskum a vývoj,

g) kultúra a médiá,

h) zdravotníctvo,

i) turizmus, rekreácia a šport,

j) polícia a verejný poriadok.

7. Medzi kompetencie regiónu patria všetky funkcie, ktoré majú prevažne regionálny rozmer.

8. Medzi kompetencie regiónu patrí tiež implementácia vnútroštátneho práva, a to priamo alebo prenesene.

9. Štát v snahe zabrániť duplikácii môže preniesť výkon svojich kompetencií na región spolu s odbornými pracovníkmi a príslušnými finančnými zdrojmi.

10. Región musí na požiadanie zosúladiť výkon svojich kompetencií s požiadavkami a postupmi stanovenými štátom.

11. Rozhodnutia a opatrenia štátu, ktoré zasahujú do kompetencií regiónu alebo majú dosah na rozpočet regiónu, sa nesmú realizovať bez predchádzajúceho súhlasu regionálneho zastupiteľstva.

Financovanie, finančné zdroje, medziregionálne finančné vyrovnávanie

12. Región musí byť finančne samostatný, s dostatkom vlastných zdrojov, potrebných na výkon svojich kompetencií.

13. Základné princípy finančného hospodárenia regiónu stanoví zákon.

14. Finančné zdroje regiónu tvoria najmä vlastné daňové príjmy a podielové dane.

15. Príjmy regiónu musia postačovať na zabezpečovanie kompetencií.

16. Regióny majú právo vyberať dane a určovať zdroje daňových príjmov a poplatkov.

17. Základom celoštátneho systému finančného vyrovnávania musí byť princíp solidarity medzi regiónmi.

(ol)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.