Hospodársky denník
USD48,944 Sk
EUR43,296 Sk
CHF28,657 Sk
CZK1,242 Sk
  Utorok  12.Decembra 2000

Príjmy zo závislej činnosti

Zmeny v zdaňovaní od roku 2001

V zmysle tretej novelizácie zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov, došlo k menším zmenám i v oblasti zdaňovania príjmov zo závislej činnosti a funkčných požitkov (ďalej len „príjmy zo závislej činnosti“). Väčšina zmien je len legislatívno-technického charakteru.

Medzi významnejšie zmeny patrí:

- Daňové oslobodenie nepeňažných príjmov zo sociálneho fondu, ktoré sú nad rámec príjmov, ktoré sú doteraz od dane oslobodené, a to do výšky 2000 Sk ročne.

- Pri výpočte čiastkového základu dane z príjmov zo závislej činnosti sa obmedzila výška odpočtu, ktorá sa týka príspevkov na doplnkové dôchodkové poistenie zamestnancov, ktoré platí zamestnanec podľa zákona č. 123/1994 Z. z., a to na najviac 10 % príjmu, najviac však 24 000 Sk ročne; je na škodu veci, že táto zmena nie je dotiahnutá v rámci ustanovenia § 41 ods. 1 (ako postupovať pri zdaňovaní týchto príjmov počas roka - či brať do úvahy 10 % príjmov na účely preddavkového zdaňovania a po skončení roka „ustrážiť“ ďalšiu podmienku 24 000 Sk v úhrne...).

- Pri posúdení okruhu zamestnancov, ktorí nebudú mať nárok na odpočet nezdaniteľných súm (okrem základnej) sa ich počet zúžil len na tých, ktorí nemajú na území SR trvalý pobyt.

- Až od roku 2002 bude zvýšená nezdaniteľná suma na vyživované dieťa z terajších 11 400 Sk na 16 800 Sk ročne.

- Pri nepeňažných príjmoch zo sociálneho fondu, z ktorých nebolo možné zrážku dane vykonať, bolo doriešené, aby sa postupovalo rovnako ako v súčasnosti v prípade zdaniteľnej mzdy (pri preddavkoch na daň) alebo pri príjme do 4000 Sk (daň 10 %). Bude sa postupovať obdobne tak, že daň z nepeňažného príjmu zo sociálneho fondu sa zrazí z príjmu zamestnanca pri najbližšom peňažnom plnení, resp. pri ročnom zúčtovaní preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, resp. pri daňovom priznaní. Nezrazená daň zostáva za súčasne platného znenia zákona považovaná za dlh zamestnávateľa voči štátnemu rozpočtu. Z uvedeného dôvodu je na škodu veci, že sa tento problém nerieši i so spätnou platnosťou, t. j. i za rok 2000.

- V oblasti vylúčenia dvojitého zdanenia príjmov, ktoré plynú zamestnancom zo zdrojov v zahraničí, sú tieto príjmy v súčasnosti vyňaté zo zdanenia (bez ďalších podmienok). Od 1. 1. 2000 na vylúčenie tohto príjmu zo zdanenia bude potrebné, aby bolo zdanenie preukázané. Tento postup sa uplatní len v prípade, ak sa nebude postupovať podľa medzinárodnej zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia (zmluvy zvyčajne tento postup neukladajú).

Opäť je na škodu veci, že nebolo v tejto súvislosti odstránené z predmetného ustanovenia protiústavné posudzovanie príjmov zo zahraničia, ktoré nie sú zo závislej činnosti, ak ide o príjmy, ktoré plynú zo štátu, s ktorým nie je uzatvorená zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia. Od tohto roku platí, že nebude možné zaplatenú daň v cudzine v takomto prípade započítať na daňovú povinnosť u nás. Takýto daňovník bude mať svoj príjem dvakrát zdanený (ak ho prizná...). Zákon sa v tomto prípade nepozerá rovnako na každého občana, čo iste nebude celkom v súlade s Ústavou SR a ani s praxou bežnou nielen v EÚ, ale i v ďalších krajinách sveta.

- Jednoznačne bol upravený termín na odvod preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, a to tak, že zamestnávateľ odvedie preddavky najneskôr do piatich dní po vykonanom vyúčtovaní miezd, ak správca dane na jeho žiadosť neurčí inak. Už sa nerozlišuje, či zamestnávateľ vykonáva vyúčtovanie miezd mesačne alebo v pravidelných obdobiach alebo inak.

- V nadväznosti na úpravu podmienok uplatnenia paušálnej dane bude možné od roku 2001 ročné zúčtovanie preddavkov na daň vykonať i v prípade, ak zamestnanec zaplatil paušálnu daň. V súvislosti s ročným zúčtovaním neboli zo zákona odstránené niektoré nezrovnalosti. Ide o problematiku niektorých nahlasovacích povinností zamestnávateľov a zamestnancov. Naďalej bude teda platiť, že ak zamestnanec požiada o vykonanie ročného zúčtovania a v prípade, ak mal príjmy aj od predchádzajúcich zamestnávateľov a neprinesie od nich potvrdenia o zdaniteľnom príjme, zamestnávateľ bude povinný túto skutočnosť nahlasovať na daňový úrad. Ak iný zamestnanec o ročné zúčtovanie nepožiada, ak bol v rovnakej situácii, táto povinnosť tu nie je. Keďže sa ročné zúčtovanie v súčasnosti vykonáva len na báze dobrovoľnosti (keďže by mal vyjsť vždy preplatok na dani, ak boli preddavky zrážané v priebehu roka správne), ide o ustanovenie zákona, ktoré z tejto filozofie nevychádza a je pozostatkom v minulosti platných podmienok. Podobne zostáva v platnosti požiadavka, aby každý zamestnanec ohlasoval poslednému zamestnávateľovi do 15. februára nasledujúceho roka, že podáva daňové priznanie. Keďže zamestnanec, ktorý nepožiada o ročné zúčtovanie a nepodáva daňové priznanie, žiadnu povinnosť nemá, uvedené nahlasovanie sa javí pre zamestnávateľa ako zbytočné (najmä v prípadoch, ak zamestnanec odišiel v priebehu roka, a potom už ďalšieho zamestnávateľa nemal atď.). Poznamenávame, že v pôvodnom návrhu MF SR boli niektoré tieto úpravy zapracované.

Keďže zákon ešte nevyšiel v Zbierke zákonov, uvedené informácie sú zatiaľ len predbežné. Podrobne o zmenách budeme informovať čo najskôr.

Dagmar Piršelová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.