CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Amsterdam | dážď | 12 |
Atény | jasno | 14 |
Belehrad | polooblačno | 10 |
Berlín | oblačno | 10 |
Bratislava | zamračené | 8 |
Brusel | dážď | 11 |
Budapešť | zamračené | 8 |
Bukurešť | oblačno | 6 |
Frankfurt | dážď | 10 |
Helsinki | zamračené | 5 |
Istanbul | prehánky | 9 |
Kodaň | dážď | 7 |
Kyjev | dážď | 3 |
Lisabon | jasno | 16 |
Londýn | dážď | 13 |
Madrid | jasno | 10 |
Miláno | oblačno | 11 |
Moskva | dážď so snehom | 0 |
Oslo | jasno | 4 |
Paríž | zamračené | 13 |
Praha | dážď | 10 |
Rím | jasno | 15 |
Sofia | oblačno | 5 |
Štokholm | polooblačno | 3 |
Varšava | dážď | 7 |
Viedeň | zamračené | 9 |
Záhreb | polooblačno | 11 |
Ženeva | zamračené | 10 |
Počasie Dnes bude oblačno až zamračené a časom na mnohých miestach dážď, najmä popoludní. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na juhozápade a miestami aj na západe a juhu stredného Slovenska okolo 10 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 3 stupne. Slabý vietor južných smerov, ktorý sa v západnej polovici Slovenska popoludní zmení na západný 3 až 6 m/s. V stredu bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia dážď, vo vysokých horských polohách sneženie. V priebehu dňa na západnom Slovensku postupne ubúdanie oblačnosti a zrážky ojedinele. Najnižšia nočná teplota 4 až 0 stupňov. Vo štvrtok prevažne veľká oblačnosť a zrážky už len lokálne od 800 m snehové. Nočná teplota 2 až -2 stupňov v dolinách aj chladnejšie, denná teplota 2 až 6 stupňov, na severe Slovenska chladnejšie. Slnko vyjde zajtra o 7.36 a zapadne o 15.56 hod.
|
|
|