Hospodársky denník
USD48,944 Sk
EUR43,296 Sk
CHF28,657 Sk
CZK1,242 Sk
  Utorok  12.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Amsterdamdážď12
Atényjasno14
Belehradpolooblačno10
Berlínoblačno10
Bratislavazamračené8
Bruseldážď11
Budapešťzamračené8
Bukurešťoblačno6
Frankfurtdážď10
Helsinkizamračené5
Istanbulprehánky9
Kodaňdážď7
Kyjevdážď3
Lisabonjasno16
Londýndážď13
Madridjasno10
Milánooblačno11
Moskvadážď so snehom0
Oslojasno4
Parížzamračené13
Prahadážď10
Rímjasno15
Sofiaoblačno5
Štokholmpolooblačno3
Varšavadážď7
Viedeňzamračené9
Záhrebpolooblačno11
Ženevazamračené10

Počasie

Dnes bude oblačno až zamračené a časom na mnohých miestach dážď, najmä popoludní. Najvyššia denná teplota 4 až 8, na juhozápade a miestami aj na západe a juhu stredného Slovenska okolo 10 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 3 stupne. Slabý vietor južných smerov, ktorý sa v západnej polovici Slovenska popoludní zmení na západný 3 až 6 m/s. V stredu bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia dážď, vo vysokých horských polohách sneženie. V priebehu dňa na západnom Slovensku postupne ubúdanie oblačnosti a zrážky ojedinele. Najnižšia nočná teplota 4 až 0 stupňov. Vo štvrtok prevažne veľká oblačnosť a zrážky už len lokálne od 800 m snehové. Nočná teplota 2 až -2 stupňov v dolinách aj chladnejšie, denná teplota 2 až 6 stupňov, na severe Slovenska chladnejšie. Slnko vyjde zajtra o 7.36 a zapadne o 15.56 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.