Bitka o slovenské diaľnice Komentuje Jozef Kunik Posledné týždne sa u nás nesú v znamení súperenia medzi odborníkmi rezortu dopravy a zástupcami tretieho sektora o výstavbe diaľnic na Slovensku. Len na oživenie pamäti, u nás existujú dva základné varianty výstavby diaľnic: tzv. považsko-kysucký, ktorého zástancom je ministerstvo dopravy a druhý tzv. stredoslovensko-oravský, za ktorý horlia členovia Krajského grémia tretieho sektora banskobystrického kraja. Ich predstaviteľ Juraj Mesík obvinil ministra J. Macejka, že zavádza, keď tvrdí, že považský variant tvorí súčasť siete trás a koridorov EÚ TINA. Juraj Mesík dokonca tvrdí, že za obhajobou trasy cez Kysuce sú súkromné záujmy ľudí blízkych ministerstvu dopravy a pozemkové machinácie. Opäť na občerstvenie pamäti, čo to vlastne projekt TINA je. Smerovanie koridorov pre cestnú a železničnú dopravu TINA sa uzatvorilo na konferencii v Helsinkách v júni 1977, čím otázku koridorov uzavreli. Zmyslom programu, ktorý iniciovala EÚ, bolo vytvoriť v asociovaných krajinách základnú dopravnú sieť, ktorá by bola integrovaná na sieť krajín EÚ a aby boli v súlade so zámermi susediacich asociovaných krajín. Po rokovaniach s Maďarskom a Poľskom boli do cestnej siete TINA okrem smerovania koridorov IV., V. a VI. začlenené aj dopravné prepojenia do oboch krajín. Neboli určené náhodne, ale tak, aby zároveň spĺňali dopravnú obslužnosť územia a aby nešli proti stanoveným koridorom a dohodám, konkrétne s Poľskom. Určenie trasy diaľnice či železnice je síce vec Slovenska, ako to tvrdí aj Juraj Mesík, ale, samozrejme, by nemali ísť mimo hlavných koridorov susedných krajín. V rámci programu ISPA financuje EÚ preto len také projekty dopravnej infraštruktúry, ktoré sú v súlade s trasami schválených paneurópskych koridorov, a to tak cestné, ako aj železničné projekty. Pre Slovensko to znamená, že do siete TINA sú zahrnuté diaľnice a časť rýchlostných ciest v trasách s medzinárodnou dopravou. Napríklad na rok 2001 do programu ISPA zahrnuli projekt diaľničného obchvatu Bratislavy D-61, čiže Viedenská cesta - Prístavný most, ktorý spĺňa požadované kritériá projektu TINA. Plne treba popriať celému Slovensku nielen výstavbu diaľnice cez Považie a Kysuce do Poľska, ako aj projekt cez Banskú Bystricu a Oravu. Všetko má však svoju časovú a spoločenskú postupnosť. Aj pri výstavbe diaľnic platí totiž múdrosť našich starých matiek, ktoré tvrdili: Len takou perinou sa môžeme prikryť, na akú máme.
|
Počasie Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami, najmä na severe a východe, prehánky alebo občasný dážď, od 2000 m sneženie. Neskôr miestami polojasno. Najvyššia denná teplota 6 až 10, pri celodennej hmle okolo 4 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov. Slabý premenlivý, neskôr v západnej polovici územia západný až severozápadný vietor 3 až 7, na horách 10 až 15 m/s. štvrtok bude polooblačno až oblačno a miestami prehánky, od 1000 m snehové. V piatok veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia dážď, vo vysokých horských polohách sneženie. V priebehu dňa sa hranica sneženia od západu zníži na 800 m. Nočná teplota klesne na 1 až -3, vo štvrtok na juhozápade okolo 3, denná teplota vystúpi na 1 až 5, na juhu vo štvrtok miestami okolo 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.37 a zapadne o 15.56 hod. Amsterdam | dážď | 9 |
Atény | jasno | 14 |
Belehrad | zamračené | 9 |
Berlín | polooblačno | 12 |
Bratislava | oblačno | 9 |
Brusel | dážď | 9 |
Budapešť | zamračené | 8 |
Bukurešť | polooblačno | 8 |
Frankfurt | polooblačno | 13 |
Helsinki | dážď | 3 |
Istanbul | zamračené | 11 |
Kodaň | dážď | 9 |
Kyjev | zamračené | 4 |
Lisabon | dážď | 14 |
Londýn | polooblačno | 10 |
Madrid | zamračené | 9 |
Miláno | oblačno | 9 |
Moskva | dážď | 0 |
Oslo | dážď | 6 |
Paríž | polooblačno | 13 |
Praha | oblačno | 10 |
Rím | jasno | 15 |
Sofia | polooblačno | 9 |
Štokholm | dážď | 7 |
Varšava | dážď | 9 |
Viedeň | oblačno | 11 |
Záhreb | oblačno | 11 |
Ženeva | polooblačno | 10 |
|
|
|