Hospodársky denník
USD48,996 Sk
EUR43,197 Sk
CHF28,721 Sk
CZK1,242 Sk
  Streda  13.Decembra 2000

Bitka o slovenské diaľnice

Komentuje Jozef Kunik

Posledné týždne sa u nás nesú v znamení súperenia medzi odborníkmi rezortu dopravy a zástupcami tretieho sektora o výstavbe diaľnic na Slovensku. Len na oživenie pamäti, u nás existujú dva základné varianty výstavby diaľnic: tzv. považsko-kysucký, ktorého zástancom je ministerstvo dopravy a druhý tzv. stredoslovensko-oravský, za ktorý horlia členovia Krajského grémia tretieho sektora banskobystrického kraja. Ich predstaviteľ Juraj Mesík obvinil ministra J. Macejka, že zavádza, keď tvrdí, že považský variant tvorí súčasť siete trás a koridorov EÚ TINA. Juraj Mesík dokonca tvrdí, že za obhajobou trasy cez Kysuce sú súkromné záujmy ľudí blízkych ministerstvu dopravy a pozemkové machinácie. Opäť na občerstvenie pamäti, čo to vlastne projekt TINA je. Smerovanie koridorov pre cestnú a železničnú dopravu TINA sa uzatvorilo na konferencii v Helsinkách v júni 1977, čím otázku koridorov uzavreli.

Zmyslom programu, ktorý iniciovala EÚ, bolo vytvoriť v asociovaných krajinách základnú dopravnú sieť, ktorá by bola integrovaná na sieť krajín EÚ a aby boli v súlade so zámermi susediacich asociovaných krajín. Po rokovaniach s Maďarskom a Poľskom boli do cestnej siete TINA okrem smerovania koridorov IV., V. a VI. začlenené aj dopravné prepojenia do oboch krajín. Neboli určené náhodne, ale tak, aby zároveň spĺňali dopravnú obslužnosť územia a aby nešli proti stanoveným koridorom a dohodám, konkrétne s Poľskom. Určenie trasy diaľnice či železnice je síce vec Slovenska, ako to tvrdí aj Juraj Mesík, ale, samozrejme, by nemali ísť mimo hlavných koridorov susedných krajín. V rámci programu ISPA financuje EÚ preto len také projekty dopravnej infraštruktúry, ktoré sú v súlade s trasami schválených paneurópskych koridorov, a to tak cestné, ako aj železničné projekty. Pre Slovensko to znamená, že do siete TINA sú zahrnuté diaľnice a časť rýchlostných ciest v trasách s medzinárodnou dopravou. Napríklad na rok 2001 do programu ISPA zahrnuli projekt diaľničného obchvatu Bratislavy D-61, čiže Viedenská cesta - Prístavný most, ktorý spĺňa požadované kritériá projektu TINA. Plne treba popriať celému Slovensku nielen výstavbu diaľnice cez Považie a Kysuce do Poľska, ako aj projekt cez Banskú Bystricu a Oravu. Všetko má však svoju časovú a spoločenskú postupnosť. Aj pri výstavbe diaľnic platí totiž múdrosť našich starých matiek, ktoré tvrdili: „Len takou perinou sa môžeme prikryť, na akú máme.“

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.