Hospodársky denník
USD49,51 Sk
EUR43,378 Sk
CHF28,84 Sk
CZK1,249 Sk
  Štvrtok  14.Decembra 2000

Vozňový park žije vďaka rekonštrukciám

Vo vozňovom parku Železníc SR je v súčasnosti 22 907 nákladných vozňov. Napriek tomuto úctyhodnému číslu nie je tajomstvom, že ŽSR nemajú v období prepravných špičiek nákladných vozňov dosť, a to nielen čo do počtu, ale aj z hľadiska štruktúry. Úzkym profilom sú najmä vysokostenné a veľkopriestorové vozne s odsúvateľnými stenami alebo strechami. Žiaľ, v poslednom čase sa tu situácia ešte zhoršuje, pretože klesá počet prevádzkyschopných vozňov, a pritom stúpa objem prepráv a vysoká nakládka. Časť problémov možno riešiť využívaním cudzích vozňov či zrýchlením ich obehu, ale zásadnou otázkou je dopĺňanie a modernizácia súčasného vozňového parku. Pre železničiarov je to však z finančného hľadiska prakticky nedostupné riešenie. Pritom 45 % vozňov je vo veku od 11 do 20 rokov a až 30 percent vo veku 21 až 30 rokov a fungujú ešte aj staršie. Napríklad náklady na opravy starých vozňov sú také vysoké, že opravy už prestávajú byť rentabilné. Na nákup nových vozňov majú iba doslova minimálne prostriedky. Modernizáciu vozňového parku pre nákladnú prepravu preto v tomto roku obmedzujú iba na rekonštrukcie a najmä prenájmy, aby aspoň takto pomohli podnikateľskej sfére. Podarilo sa im získať 159 vozňov Eaos a 50 vozňov Hbbins, pričom nové nakupovali iba zo štátnej dotácie na kombinovanú dopravu, a to 29 vozňov. Podobná situácia bude zrejme vládnuť aj v budúcom roku. Na nákup nových vozňov im veľa nezostane a uvažujú, že kúpia iba 11 nových vozňov Hbbins. Do prevádzky by sa malo dostať aj 800 vozňov, ktoré získajú rekonštrukciou starších vozňov. V prípade žiadaných vozňov na prepravu paletizovaného a kusového tovaru pritom pôjde o úplnú novinku zo ŽOS Trnava. Zaujímavé je najmä konštrukčné riešenie vozňovej skrine, ktorá sa okrem posuvnej steny vyznačuje aj odsúvaním časti strechy. Aj keď rekonštrukcie úplne nevyriešia situáciu s dostatkom nákladných vozňov, je to u nás zatiaľ jediné reálne riešenie neradostnej situácie.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.