Úver na modré oči Komentuje Rudolfa Vallová Podľa záverov nedávneho finále súťaže inovatívnych podnikateľských zámerov Projekt 2000, mali neočakávané medzery v marketingovom pláne a prepočte návratnosti úveru, o ktorý žiadali. Z 51 prihlásených projektov len 27 vyhovovalo kritériám banky. Z oblasti cestovného ruchu predložili šesť projektov, pričom len dva prešli hodnotiacim procesom. Prvý z nich - Trhová aktivácia externalít bol zameraný na lepšie využitie (aktiváciu) turistických daností (externalít) regiónu v okolí Turne nad Bodvou a druhý sa týkal rekonštrukcie mlyna pri Senici na motorest. Slovensko, ako turistická krajina, má veľa nevyužitých možností na cestovný ruch. Potvrdzuje sa však stará pravda, že na to nestačia holé ruky, ba ani intelekt, ale v prvom rade chýba koordinácia úsilia podnikateľov, ktorá by bola založená na stanovení trhových priorít. V súčasnosti každú banku zaujíma preukázanie návratnosti poskytovaných úverov, ktoré sa v cestovnom ruchu splatia len z peňazí, ktoré turisti minú pri návšteve regiónu. Preto ani jeden projekt, na ktorý sa žiada úver, sa nezaobíde bez dôkladného prieskumu trhu a analýzy, ktorá je nemysliteľná bez vyhodnotenia turistických prúdov minimálne o stupeň väčšieho územného celku, v ktorom mikroregión leží. Takýto prieskum si však malý podnikateľ, ktorých je v cestovnom ruchu väčšina, pre veľkú finančnú náročnosť ťažko môže dovoliť. Pokiaľ by sa však Projekt 2000 konal v dvoch kolách a banka by víťaznému projektu z prvého kola financovala prieskum trhu ako základné východisko marketingového plánu, získal by nielen podnikateľ, ale spolu s ním aj banka.
|
|