Hospodársky denník
USD48,166 Sk
EUR43,301 Sk
CHF28,744 Sk
CZK1,244 Sk
  Pondelok  18.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Štát nemá dôvod podporovať výstavníctvo

Bratislavskú Inchebu navštívi ročne tritisíc podnikateľov

Incheba Bratislava, a. s., patrí medzi významné výstavnícke spoločnosti v strednej Európe. Každoročne usporiadajú takmer 50 rôznych akcií, na ktorých sa zídu partneri z celej Európy aj zo zámoria. Areál navštívi ročne vyše pol milióna návštevníkov. V uplynulých dňoch generálny riaditeľ Alexander Rozin hodnotil činnosť za rok 2000. Pri tejto príležitosti sme ho požiadali o rozhovor.

Ako možno hodnotiť činnosť Incheby za uplynulých dvanásť mesiacov?

- Aj výstavníctvo odráža neľahkú ekonomickú situáciu, ktorá v súčasnosti na Slovensku vládne, a mimoriadne sťažuje život podnikateľom. Naša akciová spoločnosť funguje už desať rokov a môžem povedať, že to bol zo všetkých stránok jednoznačne

najťažší rok.

Vidieť, že v ekonomike Slovenska je menej peňazí, že je menej podnikateľských subjektov, ktoré majú vlastnú obchodnú politiku, pretože tým, že naše firmy preberajú západné spoločnosti, tak sa z nich poväčšine stávajú výrobné prevádzky, bez vlastnej obchodnej politiky, ktorá sa už robí v materskej firme v zahraničí.

Spomínali ste veľmi ťažký rok vo výstavníctve. Ako Inchebu vníma mesto a jeho predstavitelia?

- Incheba nie je veľkým podnikom a, žiaľ, musím povedať, že z hľadiska mesta sme na pokraji záujmu jeho predstaviteľov. Pred šiestimi rokmi sme sa presťahovali na pravý breh Dunaja a odvtedy ustavične zveľaďujeme celý areál. Radi by sme ponúkli miesto aj na reprezentáciu mesta. Výstavisko v Prahe má napríklad Křižíkovu fontánu, ktorá skrášľuje areál už 110 rokov. Aj v Prahe máme už našu dcérsku spoločnosť a musím povedať, že sme tam našli aj

väčšiu podporu,

aj dôveru predstaviteľov mesta.

Podnikatelia oceňujú, že v súčasnej ťažkej ekonomickej situácii nezvyšujete ceny za prenájom, naopak investujete veľké prostriedky do interiérov i exteriérov a areál sa stáva skutočne ozdobou pravého brehu Dunaja.

- Budem veľmi rád, keď sa z areálu stane nielen ozdoba, ale doslova klenot Bratislavy. Žiaľ, v tomto roku sme nemohli venovať mimoriadne prostriedky na investície. Veríme, že budúci rok sa už zlepší ekonomická situácia na Slovensku a prejaví sa to zvýšeným záujmom podnikateľov o výstavy.

Do konca roka vláda má rozhodnúť o privatizácii niektorých verejnoprospešných podnikov. Napríklad, má sa sprivatizovať výstavný areál Agrokomplex Nitra. Ako vnímate snahy o odštátnenie týchto subjektov?

- Určite je ľahšie dostávať od štátu miliónové dotácie, než sa starať sám o seba. Agrokomplex bol podľa mňa dlhé roky zvýhodňovaný v podnikaní. Do roku 1997 nemal ani živnostenské oprávnenie a predsa podnikal. Myslím si, že aj Agrokomplex by mal byť sprivatizovaný, veď iba málo výstavníckych firiem v Európe je ešte štátnych. Privatizuje sa aj Hungexpo, podobne Poznanské veľtrhy nepatria štátu, výstavný areál v Brne je už súkromný atď. Takže štát nemá dôvod podporovať výstavníctvo na úkor napríklad zdravotníctva a ochudobňovať štátny rozpočet. Argumenty, že sa starajú aj o Národné múzeum či o kaštieľ v Malante neobstoja. Treba doriešiť kompetencie a pokiaľ si štát myslí, že potrebuje agromúzeum, tak nájde aj prostriedky na jeho prevádzku. Dávať mnohomiliónové dotácie výstavníckemu podniku nie je racionálne. Aj Agrokomplex Nitra sa po sprivatizovaní určite dokáže

postarať o seba,

sú tam šikovní podnikatelia.

Sme na prahu nového roka, nového milénia. Ktorým smerom sa bude uberať Incheba?

- Chceme dosiahnuť métu, aby Incheba so svojimi 200 zamestnancami bola ekonomicky zdravým podnikom a dlhodobo dosahovala dobré obchodné a ekonomické výsledky. Chcel by som tiež poďakovať tým vyše 3000 vystavovateľom, podnikateľom, ktorým ročne poskytujeme naše služby a želám si, aby sme nestratili ich priazeň ani v roku 2001.

Jozef Kunik

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.