|
|||||||||||||||||
Streda 20.Decembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cesta na svetové trhyPodmienka úspechu, ba aj prežitia Nielen pre veľké, ale aj pre malé a stredné firmy je vstup na zahraničné trhy podmienkou úspechu, v niektorých prípadoch aj prežitia. Pre mnohé transnacionálne korporácie jednotlivé trhy už dávno stratili geografické hranice tieto podniky chápu trh, na ktorom operujú, ako globálny celosvetový. Medzinárodná expanzia firmy je fenoménom dneška. Uľahčuje ju vedecko-technický pokrok, formovanie informačnej spoločnosti, integračné tendencie vo svetovej ekonomike, liberalizácia vo svetovom obchode. Jej prekážkami sú rozdiely v ekonomickom, politickom, právnom a kultúrnom prostredí v jednotlivých krajinách, tak isto, ako aj v súčasnosti sa prejavujúci neoprotekcionizmus. Zmedzinárodňovanie firmy je dlhodobý proces. Manažmenty podnikov, ktoré sa rozhodujú o prienik na zahraničné trhy, musia riešiť mnoho problémov, urobiť veľa dôležitých rozhodnutí. Jedným z prvých je jasná odpoveď na otázku: Ako na zahraničný trh vstúpiť? Možností je viac: priamy, resp. nepriamy export, franchising, vytvorenie aliancie s firmou na cieľovom trhu, licenčná výroba, založenie spoločného podniku, kúpa majetkového podielu v podniku na cieľovom trhu (minoritného, blokujúceho, majoritného, stopercentného), postavenie podniku na zelenej lúke atď. Analytický pohľad na stratégiu firiem v tejto oblasti podáva publikácia Medzinárodná expanzia firiem prípadové štúdie, ktorá vyšla vo vydavateľstve KON-PRESS. V knihe sú podrobne opísané aktivity nielen významných transnacionálnych korporácií (Whirlpool Corp., Lafarge), ale aj stredných (BC Torsion, Fructop) i malých firiem pri prenikaní na zahraničné trhy. Je určená na výučbu predmetov z oblasti medzinárodného podnikania v slovenskom i anglickom jazyku. Publikácia je vhodná nielen pre študentov, ale aj pre stredný a vyšší manažment. Autorkou knihy je doc. Ing. Soňa Ferenčíková, PhD., vedúca Katedry medzinárodného obchodu Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorá sa vo svojom výskume zaoberá metódami vstupu na zahraničné trhy, vytváraním strategických aliancií a spoločných podnikov, tokom zahraničných investícií a investičným prostredím v strednej a vo východnej Európe. (kj) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |