Hospodársky denník
USD48,913 Sk
EUR43,621 Sk
CHF28,964 Sk
CZK1,257 Sk
  Streda  20.Decembra 2000

Regulačný úrad podmienkou

Kedy budú aj u nás o cenách energií rozhodovať odborníci?

Hoci naprávanie zdeformovaných cien energií je jednou zo základných podmienok liberalizácie trhu, tí, ktorí ho navrhujú a o ňom rozhodujú vo veľkých skokoch, sa dostávajú do paľby oprávnenej kritiky. Najmä ak boli občania roky zvyknutí, že napriek proklamáciám o nevyhnutnosti tohto kroku sa jeho realizácia z populistických dôvodov odkladala. Na hrozbe narušenia sociálneho zmieru sa darilo prispieť ku konzervácii cien aj odborárom a časti zamestnávateľom. Keďže ceny sú regulované štátom a podniky energetiky v rukách štátu, má v SR stále cenová politika viac politický ako vecný charakter. To je však v rozpore s trendom a praxou v krajinách EÚ, kde elektroenergetické či plynárenské firmy môžu podľa jasných pravidiel zohľadniť v cenách oprávnené náklady plus primeraný zisk. Preto sa pripravuje vznik nezávislého úradu, ktorý by okrem dozoru nad cenovou politikou sieťových odvetví prebral aj kompetencie z MH SR nad vydávaním licencií. Aj keď predstavitelia MH SR avizovali, že začne fungovať už od 1. 1. 2001, návrh zákona o regulácii sieťových odvetví mal byť včera ešte len v Legislatívnej rade vlády. Na otázku, prečo sa s jeho prípravou mešká, nám Ján Matuský z MH SR vysvetlil, že ide o veľmi zložitú problematiku. Treba vytvoriť podmienky na reguláciu cien, dodávok energie, sledovanie ich kvality, včasnosť atď. Ak má regulačný orgán objektívne rozhodovať, je nevyhnutné doriešiť audity subjektov, aby bolo transparentné, aké sú ich náklady na výrobu, distribúciu elektriny, tepla, dopravu a distribúciu plynu, či sú naozaj aj oprávnené a pod. Rovnako zložitá je aj otázka vydávania licencií v súvislosti s otváraním sa trhu. Vzhľadom na to MH SR navrhlo dokonca vytvoriť vládneho zmocnenca pre túto oblasť, čo vláda SR zamietla. Napokon sa zriadila skupina expertov, ktorá návrh zákona dokončila. Podľa J. Matuského zákon by mal vstúpiť do platnosti od 1. mája 2001. K informáciám, že sa príprava zákona oneskorila aj pre „boj“ rezortov v pozadí, dodal: „Regulácia prirodzených monopolov je v okolitých krajinách upravená rôzne. Buď má každý rezort svoj jednosektorový regulačný úrad, alebo existuje tzv. multisektorový úrad. V SR by mal regulačný orgán zastrešiť všetky prirodzené monopoly. Návrh je taký, že od mája 2001 by sa jeho kompetencie vzťahovali na elektroenergetiku, plynárenstvo, telekomunikácie. Otázka teplárenstva nie je ešte uzatvorená. Od 1. 1. 2002 by sa pod jeho strechu mali dostať aj podniky, ktoré dodávajú a odvádzajú vodu, a zrejme aj železnice. Nezávislosť tohto multisektorového úradu bude aj personálna, aj finančná. Šiestich členov regulačnej komisie bude z odborníkov navrhovať a voliť vláda a parlament a schvaľovať prezident republiky. Pokiaľ však ide o finančnú nezávislosť, existujú dva varianty. Prvý, aby regulačný orgán fungoval ako príspevková organizácia z príspevkov regulovaných subjektov. Tie by povinne odvádzali 0,06 % svojich výnosov. Druhou alternatívou je klasická rozpočtová organizácia. Aj keď v tomto prípade sa dá už o nezávislosti diskutovať, práve rozpočtovú organizáciu presadzuje MF SR.“ A tak okolo definitívnej podoby návrhu zákona o regulácii sieťových odvetví budú ešte zrejme búrlivé diskusie. Podobne ako pri privatizácii Slovenských telekomunikácií je však jasné, že vytvorenie transparentného regulačného orgánu bude jednou z podmienok vstupu strategického investora. „A práve jeho existencia môže zvýšiť cenu privatizovaných podielov či už podnikov elektroenergetiky alebo SPP,“ dodal J. Matuský.

Zdena Rabayová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.