|
|||||||||||||||||
Štvrtok 21.Decembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tak trochu slovenský autobusPrezentujú sa dodávkami, bohatším servisom Tohtoročná bilancia dodávky autobusov od výrobcu Karosa Vysoké Mýto na Slovensko hovorí o 120 vozidlách a jednom špeciálnom autobuse pre väzenskú a justičnú správu. Karosa Slovensko na základe toho hodnotí svoje minuloročné pôsobenie ako veľmi úspešné. Celkový objem tržieb na začiatku decembra bol na úrovni 380 mil. Sk a do konca roka sa mal zvýšiť ešte o 50 mil. Sk. Na slovenský trh smerovalo 77 medzimestských autobusov, 30 pre mestskú dopravu a v tohtoročnej dodávke bolo aj 14 turistických autobusov. Viac ako polovicu tvorila objednávka pre štátne podniky SAD v rámci tendra, ktorý Karosa vyhrala v kategórii veľkých autobusov. Materská spoločnosť vo Vysokom Mýte má tohtoročný plán výroby autobusov postavený na 1141 kusov, už skôr však vo firme odhadovali jeho prekročenie a priblíženie sa k hranici 1250 vozidiel. Z hľadiska štruktúry zákazníkov je pre Karosu najdôležitejším exportným priestorom Francúzsko, kde v tomto roku predá 580 autobusov. Slovensko spoločne s domácim trhom je pre výrobcu významným teritóriom a svoje aktivity rozširuje aj ďalej na východ. Na východnom trhu sa však firme v tomto roku príliš nedarilo, predá sa na ňom okolo 80 autobusov. Koncom tohto roka a začiatkom budúceho posiela niekoľko mestských autobusov aj do Belehradu. V súčasnosti firma rieši dve pre ňu strategické investície, výstavbu novej linky lakovne a linky na antikoróznu ochranu autobusov. Antikorózna linka predstavuje investíciu za 600 mil. Sk a spustia ju v polovici budúceho roka. Podobne firma reaguje aj na prísnejšie požiadavky európskej normy, na ktoré odpovedá generačne modernejšími motormi. S predajom hotových výrobkov úzko súvisí aj servis. Karosa Slovensko sa v predchádzajúcich rokoch na vybudovanie servisnej siete zamerala ako na prioritu. Filozofiou firmy je uzatvárať partnerské a dílerské zmluvy na jeden rok. Obdobie nových zmlúv je práve aktuálne a sú predpoklady, že u väčšiny doterajších partnerov ich jednoducho obnovia. Dnes má firma zmluvy s tromi dílermi, ktorí zabezpečujú predaj autobusov a rovnako aj náhradných súčiastok a servis v celej SR a k nim pribudli ešte ďalší štyria predajcovia náhradných dielcov. K dispozícii je osem servisných stredísk a ich sieť by mala byť bohatšia aj na strednom a východnom Slovensku. Spolupráca českej Karosy so slovenskými výrobcami má už svoju tradíciu. Napríklad s PPS v Detve má kooperácia podobu dodávky zadných náprav, ktorými sú vybavené všetky autobusy z Vysokého Mýta. V rámci dodávok na základe tohtoročného tendra sa PPS stali aj montážnym závodom, keď časť autobusov bola dokončená v Detve. Karosa má však na Slovensku aj ďalšie výrobné vzťahy, napríklad s dodávateľom žiariviek v Nitre a gumových profilov z Matadoru. Z autobusov, ktoré končia na Slovensku, má vyše 20 percent hodnoty slovenský pôvod. Karosa tu hľadá ďalších partnerov na spoluprácu s tým, aby sa podiel dodávok zo Slovenska ešte zvýšil. V budúcoročnej súťaži na dodávku autobusov pre podniky SAD sa Karosa podľa všetkého zúčastní znova. Kto bude novým víťazom, rozhodnú odborníci. Zatiaľ možno konštatovať, že v roku 2000 sa firma zhostila svojej úlohy ako víťaza tendra úspešne. Banskobystrická dopravná spoločnosť, ktorá bola poverená obstarávaním autobusov pre všetky podniky SAD, ohodnotila spoluprácu ako bezproblémovú. Peter Farárik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |