Hospodársky denník
USD48,826 Sk
EUR43,858 Sk
CHF28,955 Sk
CZK1,265 Sk
  Štvrtok  21.Decembra 2000

Tak trochu slovenský autobus

Prezentujú sa dodávkami, bohatším servisom

Tohtoročná bilancia dodávky autobusov od výrobcu Karosa Vysoké Mýto na Slovensko hovorí o 120 vozidlách a jednom špeciálnom autobuse pre väzenskú a justičnú správu. Karosa Slovensko na základe toho hodnotí svoje minuloročné pôsobenie ako veľmi úspešné. Celkový objem tržieb na začiatku decembra bol na úrovni 380 mil. Sk a do konca roka sa mal zvýšiť ešte o 50 mil. Sk. Na slovenský trh smerovalo 77 medzimestských autobusov, 30 pre mestskú dopravu a v tohtoročnej dodávke bolo aj 14 turistických autobusov. Viac ako polovicu tvorila objednávka pre

štátne podniky

SAD v rámci tendra, ktorý Karosa vyhrala v kategórii veľkých autobusov. Materská spoločnosť vo Vysokom Mýte má tohtoročný plán výroby autobusov postavený na 1141 kusov, už skôr však vo firme odhadovali jeho prekročenie a priblíženie sa k hranici 1250 vozidiel. Z hľadiska štruktúry zákazníkov je pre Karosu najdôležitejším exportným priestorom Francúzsko, kde v tomto roku predá 580 autobusov. Slovensko spoločne s domácim trhom je pre výrobcu významným teritóriom a svoje aktivity rozširuje aj ďalej na východ. Na východnom trhu sa však firme v tomto roku príliš nedarilo, predá sa na ňom okolo 80 autobusov. Koncom tohto roka a začiatkom budúceho posiela niekoľko mestských autobusov aj do Belehradu.

V súčasnosti firma rieši dve pre ňu strategické investície, výstavbu novej linky lakovne a linky na antikoróznu ochranu autobusov. Antikorózna linka predstavuje investíciu za 600 mil. Sk a spustia ju v polovici budúceho roka. Podobne firma reaguje aj na prísnejšie požiadavky

európskej normy,

na ktoré odpovedá generačne modernejšími motormi. S predajom hotových výrobkov úzko súvisí aj servis. Karosa Slovensko sa v predchádzajúcich rokoch na vybudovanie servisnej siete zamerala ako na prioritu. Filozofiou firmy je uzatvárať partnerské a dílerské zmluvy na jeden rok. Obdobie nových zmlúv je práve aktuálne a sú predpoklady, že u väčšiny doterajších partnerov ich jednoducho obnovia. Dnes má firma zmluvy s tromi dílermi, ktorí zabezpečujú predaj autobusov a rovnako aj náhradných súčiastok a servis v celej SR a k nim pribudli ešte ďalší štyria predajcovia náhradných dielcov. K dispozícii je osem servisných stredísk a ich sieť by mala byť bohatšia aj na strednom a východnom Slovensku.

Spolupráca českej Karosy so slovenskými výrobcami má už svoju tradíciu. Napríklad s PPS v Detve má kooperácia podobu dodávky zadných náprav, ktorými sú vybavené všetky autobusy z Vysokého Mýta. V rámci dodávok na základe tohtoročného tendra sa PPS stali aj montážnym závodom, keď časť autobusov bola dokončená v Detve. Karosa má však na Slovensku aj ďalšie výrobné vzťahy, napríklad s dodávateľom žiariviek v Nitre a gumových profilov z Matadoru. Z autobusov, ktoré končia na Slovensku, má vyše 20 percent hodnoty slovenský pôvod. Karosa tu hľadá ďalších partnerov na spoluprácu s tým, aby sa

podiel dodávok

zo Slovenska ešte zvýšil. V budúcoročnej súťaži na dodávku autobusov pre podniky SAD sa Karosa podľa všetkého zúčastní znova. Kto bude novým víťazom, rozhodnú odborníci. Zatiaľ možno konštatovať, že v roku 2000 sa firma zhostila svojej úlohy ako víťaza tendra úspešne. Banskobystrická dopravná spoločnosť, ktorá bola poverená obstarávaním autobusov pre všetky podniky SAD, ohodnotila spoluprácu ako bezproblémovú.

Peter Farárik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.