Hospodársky denník
USD48,826 Sk
EUR43,858 Sk
CHF28,955 Sk
CZK1,265 Sk
  Štvrtok  21.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, zrána v nižších polohách miestami hmla. Najvyššia denná teplota -3 až 1, na severe okolo -5, na horách vo výške 1500 m okolo -7 stupňov. Slabý premenlivý, na východe spočiatku severný vietor 3 až 6 m/s. V piatok a sobotu bude jasno až polojasno. Zrána a predpoludním v nižších polohách miestami hmla alebo nízka oblačnosť. Najnižšia nočná teplota -6 až -11, v dolinách stredného a severného Slovenska -12 až -16, najvyššia denná teplota -3 až 1, na severe miestami okolo -5 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.42 a zapadne o 15.59 hod.

Amsterdamoblačno6
Aténypolooblačno15
Belehradjasno 7
Berlínjasno 2
Bratislavajasno -1
Bruseloblačno6
Budapešťjasno 2
Bukurešťpolooblačno3
Frankfurtpolooblačno3
Helsinkipolooblačno-5
Istanbulpolooblačno9
Kodaňpolooblačno1
Kyjevpolooblačno-1
Lisabondážď15
Londýnoblačno7
Madridoblačno11
Milánopolooblačno9
Moskvaoblačno-6
Oslooblačno-1
Parížoblačno9
Prahajasno -2
Rímoblačno15
Sofiajasno 3
Štokholmjasno -1
Varšavapolooblačno-1
Viedeňjasno 0
Záhrebjasno 11
Ženevaoblačno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.