Hospodársky denník
USD48,826 Sk
EUR43,858 Sk
CHF28,955 Sk
CZK1,265 Sk
  Štvrtok  21.Decembra 2000

Pre a proti deleniu železníc

Tvrdý vnútorný boj vedenia a odborov o podobu transformácie

Existuje ľudové príslovie, ktoré vyjadruje snahu dvoch partnerov, pritom jeden ide doľava a druhý doprava, hoci obaja by mali rovnakým smerom ísť. Takáto situácia sa vyskytla aj v súčasnosti, konkrétne v Železniciach SR. Cieľ majú obaja partneri rovnakí - rezort ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, spolu s vedením ŽSR na jednej strane a na druhej strane odborári. Vedia, že ŽSR v starej organizačnej konštrukcii nemajú šancu prežiť. Avšak hľadiská na transformáciu a reštrukturalizáciu modrej armády sa diametrálne rôznia. Ministerstvo dopravy i vedenie ŽSR navrhuje rozdeliť v budúcom roku železnice na dve spoločnosti, s ktorými sa uvažuje po transformácii železníc. Minister Jozef .Macejko uviedol, že transformácia železníc pomôže sprehľadneniu finančných tokov, ktoré smerujú do dopravnej cesty a do prevádzky. Doteraz to tak nebolo a možno skonštatovať, že všetky prostriedky, ktoré smerovali do železníc, sa „roztopili“ v oblasti prevádzky a do rozvoja infraštruktúry sa neinvestovalo roky a roky takmer nič. Stačí si pozrieť na abrahámovský vek mnohých osobných či nákladných vozňov či lokomotív, ktoré železnice stále musia prevádzkovať. Predseda odborového združenia železníc Imrich Sedláček je za transformáciu ŽSR. Avšak spolu s ďalšími odborármi nepreferuje absolútne rozdelenie na dve spoločnosti, ale uprednostňuje a obhajuje iba účtovné rozdelenie železníc a organizačne - tak ako doteraz - by mali tvoriť jeden celok. Nesúhlasia s tým, čo tvrdí ministerstvo i vedenie ŽSR a trvajú len na rozdelení a sprehľadnení finančných tokov. Odvolávajú sa aj na skúsenosti z Nemecka či Česka a operujú aj tým, že pred niekoľkými dňami odmietla rozdelenie železníc aj maďarská vláda a dala súhlas len na rozdelenie finančných tokov. Imrich Sedláček tvrdí: „Odmietam slová niektorých ministerských expertov, že my sme proti transformácii ŽSR. Sme plne za transformáciu, avšak nie okamžite, bez prípravy, ale žiadame, aby sa ŽSR transformovali na akciovú spoločnosť až po určitom prípravno-konsolidačnom období. Štát ako vlastník železničnej dopravnej cesty stále ignoruje svoju zodpovednosť za jej rozvoj a fungovanie. Svedčí o tom aj návrh rozpočtu na rok 2001. Rozdelenie ŽSR na dve spoločnosti v zmysle vládou schváleného Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR musí schváliť ešte parlament. To stále vytvára dostatočnú časovú plochu na hľadanie racionálneho riešenia v záujme nás všetkých. Pretože môžu prehrať nielen ministerskí úradníci a železničiarski odborári, ale všetci, ktorí musia používať vlakovú dopravu.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.