Hospodársky denník
USD47,24 Sk
EUR43,721 Sk
CHF28,649 Sk
CZK1,256 Sk
  Streda  27.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Po sviatkoch bude asi prázdno

Komentuje Zuzana Krútka

Každý rok to isté. Ľudia sa tlačia a sácajú v preplnených obchodoch, obchodných domoch, na trhoviskách, tentoraz už aj v celom rade nových supermarketov a hypermarketov. To všetko v snahe vybrať a kúpiť darčeky pre blízkych či zabezpečiť slávnostné stolovanie rodiny na Vianoce a na Silvestra. Len čo sú darčeky rozdané a rodiny dojedajú zvyšky po roztopašnom hodovaní, nákupná horúčka opadne. Obchodníci dobre vedia, že po decembrovej žatve prídu skromné januárové a februárové dni. Decembrový obrat býva v maloobchode až o tretinu vyšší ako januárový. V minulom roku boli januárové tržby na Slovensku 30,1 mld. Sk, v decembri až 40,8 mld. Sk, aby vzápätí klesli o štvrtinu, na 31,1 mld. Ako to bude teraz? Nebudú nové priestranné obchody až priveľmi zívať prázdnotou? Až natoľko, že by to mohlo ohroziť ich holú existenciu? Najmä vzdialenejšie hypermarkety nemôžu rátať s tým, že ich parkoviská budú preplnené autami nakupujúcich. Väčšina občanov bude totiž od nového roka ešte dôkladnejšie obracať každú korunku, než ju vydá a iste bude uvažovať, či sa vyplatí dať 50 - 60 či 100 korún len za benzín na cestu za nákupom. Samozrejme, jediné, čím môžu v tomto období obchodníci prilákať, sú mimoriadne výhodné, nízke ceny. Aj ich úroveň je však otázna po rozhodnutí o zvýšení cien zemného plynu a elektriny pre podnikateľov od februára. Je dosť možné, že v menej exponovanom čase (jednou z výhod hypermarketov sú atraktívne otváracie hodiny, niektoré sú otvorené dokonca nepretržite), budú náklady na prevádzku vysoko prekračovať výnosy z predaja. Keď si primyslíme ďalšie zvyšovanie životných nákladov, ktoré sme dostali akoby pod stromček, je jasné, že pri príjmoch, ktoré sa veľmi nemenia, sa bude nakupovať len to nevyhnutné a aj z toho to lacnejšie. Otázka, či majitelia hypermarketov stavili na zlú kartu, keď sa rozhodli podnikať na Slovensku, napriek tomu nie je namieste. Dva milióny štvorcových metrov na 5,5 milióna obyvateľov, teda ani nie 0,4 štvorcového metra na obyvateľa je údaj, ktorý hovorí o tom, že ak sa chceme aj v nákupnom štandarde priblížiť aspoň Českej republike (štvorcový meter na obyvateľa), treba rozvíjať obchodnú sieť extenzívnym spôsobom, rozširovaním predajnej plochy. To by mal byť základ, na ktorom možno potom rozvíjať kvalitu ponuky a služieb. Nehovoriac o tom, že obchod by sa v budúcnosti mal stať významným zamestnávateľom, a teda by aj z tejto stránky mohol prispieť k rozprúdeniu ekonomického života. Aj keď mzdy, najmä v maloobchode, sú z tých najnižších...

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.