Hospodársky denník
USD47,085 Sk
EUR43,871 Sk
CHF28,759 Sk
CZK1,255 Sk
  Štvrtok  28.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ustúpia mliekarne či reťazce?

Kupovanie čerstvého tovaru podporuje domácu výrobu

Napriek celkovo nízkej spotrebe patrí SR ku krajinám s vysokým podielom čerstvého (pasterizovaného) mlieka, čo zodpovedá svetovému trendu. Obchodné reťazce uprednostňujú trvalé mliečne produkty, a tak nežiaduco ovplyvňujú a menia návyky konzumentov. Ani niektorí menší predajcovia nemajú radi čerstvé mliečne výrobky, lebo sú náročnejšie na manipuláciu, ak ostanú v predajni môžu sa pokaziť a obchodník má stratu. Napriek tomu sú aj takí, ktorí uprednostňujú práve čerstvosť, lebo majú záujem spolupracovať s mliekarňou práve vo svojom regióne. Výrobcovia i občania, ktorým záleží na zdraví, mali by však dávať prednosť čerstvosti pred pohodlím trvalosti, teda nákupmi do zásoby a napchatými chladničkami. Z celkového objemu vlani vyrobeného konzumného mlieka u nás tvorilo čerstvé takmer 78 %. SR sa tak priblížila ku krajinám ako je Rakúsko, Holandsko a Veľká Británia, kde je tento podiel ešte asi o 2 % vyšší. To sa však nedá porovnávať so škandinávskymi krajinami, kde čerstvé mlieko tvorí z ponuky 90 až 100 %. Opačne je to vo Francúzsku, v Portugalsku a Španielsku, kde čerstvé mlieko nedosahuje ani 20 % z celkovej produkcie. Je zaujímavé, že vo vyspelom zahraničí spotrebitelia preferujú práve domáce čerstvé mlieko a ďalšie mliečne výrobky, aj keď sú drahšie ako dovozové. Významnú úlohu pri podpore predaja domácich produktov má tam často štát. Tak je to napríklad v Rakúsku, Nemecku, atď. Slovenský trh môže doplatiť na slabú ochranu pred subvencovanými dovozmi trvalých výrobkov. Vzhľadom na stav nášho mliekarenstva, keď mnohé podniky zanikli a ešte aj zaniknú, a teda v tomto odbore možno očakávať ďalšie zvyšovanie nezamestnanosti, nie je to optimistická perspektíva. Sú však aj také mliekarne na Slovensku, ktoré začali investovať aj do rozvoja marketingu, obchodného oddelenia a príslušnej techniky. Chcú byť 24 hodín k dispozícii obchodníkom, ktorí si tak môžu objednávať čerstvý tovar nepretržite. To je aj cesta k vlastnej prosperite, spôsob ako zabrániť nemeneniu stravovacích návykov väčšiny ľudí, a teda zároveň pokus prinútiť super- a hypermarkety na zmenu prístupu k občanom, aby tam dostali najmä čerstvé mliečne produkty.

Vladimír Turanský

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a hmlisto. Od juhu postupne na celom území dážď, od nadmorskej výšky 1500 m cez deň pri intenzívnych zrážkach už od 1000 m sneženie. Najvyššia denná teplota 1 až 5 stupňov. Väčšinou severný, na východnom Slovensku južný vietor 2 až m/s, na horách 10 až 15 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo 2 stupne. V piatok a sobotu bude prevažne oblačno a miestami občasný dážď alebo prehánky, v polohách nad 1200 m, na západe už nad 600 m zrážky snehové. Nočná teplota 1 až -3, najvyššia denná 1 až 5 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 7.44 a zapadne o 16.04 hod.

Amsterdamobčasný dážď0
Atényoblačno15
Belehradprehánky12
Berlínobčasný dážď0
Bratislavadážď4
Bruselobčasný dážď0
Budapešťdážď5
Bukurešťoblačno11
Frankfurtoblačno2
Helsinkijasno-7
Istanbuloblačno14
Kodaňdážď1
Kyjevdážď3
Lisabondážď13
Londýnoblačno2
Madriddážď6
Milánooblačno5
Moskvasneženie-6
Oslosneženie-5
Parížoblačno3
Prahazamračené 1
Rímoblačno14
Sofiaoblačno8
Štokholmdážď0
Varšavadážď3
Viedeňdážď3
Záhrebdážď9
Ženevaoblačno3

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.