Hospodársky denník
USD47,085 Sk
EUR43,871 Sk
CHF28,759 Sk
CZK1,255 Sk
  Štvrtok  28.Decembra 2000

Ustúpia mliekarne či reťazce?

Kupovanie čerstvého tovaru podporuje domácu výrobu

Napriek celkovo nízkej spotrebe patrí SR ku krajinám s vysokým podielom čerstvého (pasterizovaného) mlieka, čo zodpovedá svetovému trendu. Obchodné reťazce uprednostňujú trvalé mliečne produkty, a tak nežiaduco ovplyvňujú a menia návyky konzumentov. Ani niektorí menší predajcovia nemajú radi čerstvé mliečne výrobky, lebo sú náročnejšie na manipuláciu, ak ostanú v predajni môžu sa pokaziť a obchodník má stratu. Napriek tomu sú aj takí, ktorí uprednostňujú práve čerstvosť, lebo majú záujem spolupracovať s mliekarňou práve vo svojom regióne. Výrobcovia i občania, ktorým záleží na zdraví, mali by však dávať prednosť čerstvosti pred pohodlím trvalosti, teda nákupmi do zásoby a napchatými chladničkami. Z celkového objemu vlani vyrobeného konzumného mlieka u nás tvorilo čerstvé takmer 78 %. SR sa tak priblížila ku krajinám ako je Rakúsko, Holandsko a Veľká Británia, kde je tento podiel ešte asi o 2 % vyšší. To sa však nedá porovnávať so škandinávskymi krajinami, kde čerstvé mlieko tvorí z ponuky 90 až 100 %. Opačne je to vo Francúzsku, v Portugalsku a Španielsku, kde čerstvé mlieko nedosahuje ani 20 % z celkovej produkcie. Je zaujímavé, že vo vyspelom zahraničí spotrebitelia preferujú práve domáce čerstvé mlieko a ďalšie mliečne výrobky, aj keď sú drahšie ako dovozové. Významnú úlohu pri podpore predaja domácich produktov má tam často štát. Tak je to napríklad v Rakúsku, Nemecku, atď. Slovenský trh môže doplatiť na slabú ochranu pred subvencovanými dovozmi trvalých výrobkov. Vzhľadom na stav nášho mliekarenstva, keď mnohé podniky zanikli a ešte aj zaniknú, a teda v tomto odbore možno očakávať ďalšie zvyšovanie nezamestnanosti, nie je to optimistická perspektíva. Sú však aj také mliekarne na Slovensku, ktoré začali investovať aj do rozvoja marketingu, obchodného oddelenia a príslušnej techniky. Chcú byť 24 hodín k dispozícii obchodníkom, ktorí si tak môžu objednávať čerstvý tovar nepretržite. To je aj cesta k vlastnej prosperite, spôsob ako zabrániť nemeneniu stravovacích návykov väčšiny ľudí, a teda zároveň pokus prinútiť super- a hypermarkety na zmenu prístupu k občanom, aby tam dostali najmä čerstvé mliečne produkty.

Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.