Hospodársky denník
USD47,389 Sk
EUR43,996 Sk
CHF28,82 Sk
CZK1,254 Sk
  Piatok  29.Decembra 2000

Používajú ich cudzí

Komentuje Jozef Kunik

Nie je žiadnym tajomstvom, že Železnice SR nemajú dosť nákladných vozňov. Aj keď ich majú prevádzkyschopných 19 270, v prepravných špičkách chýbajú. Zákazníci, väčšinou podnikateľské subjekty, možno ani netušia, že to nie je len chybou ŽSR, ale spôsobuje to napríklad aj obeh vozňov. Ten často spomaľujú cudzie železničné spoločnosti, pretože podobne ako naši železničiari, aj oni trpia v špičkách nedostatkom vozňov. Týka sa to, samozrejme, najmä vozňov, o ktoré je najväčší záujem, pričom to spôsobujú aj také spoločnosti, o ktorých by to nikto nepredpokladal. Napríklad napätá situácia je pri vysokostenných vozňoch. Konkrétne vývoz dreva zo Slovenska do Rakúska stúpol o 130 %, pričom rakúske železnice ho z veľkej časti reexportujú do Talianska. Pochopiteľne, v našich vozňoch, a tak ich máme na ich území neraz viac než tisíc. Preto ŽSR v závere roka obmedzovali nakládku dreva do Rakúska. Týmto i ďalším opatrením sa síce podarilo znížiť priebežný počet našich vozňov v Rakúsku, ale aj tak chýbajúce vozne narobili problémy mnohým našim podnikateľom pri plnení uzatvorených kontraktov. Podobné praktiky sa používajú aj v rámci Českých dráh. Ak ŽSR prepravujú rudu z Čiernej nad Tisou na Ostravsko vo vysokostenných vozňoch, v lepšom prípade by ich mali České dráhy vrátiť do 48 hodín. Lenže ČD používajú naše vozne aj na prepravu uhlia napríklad z Ostravska do Maďarska, a tak sa tento čas predĺži až na sedem dní. Proti takémuto postupu svojich zahraničných kolegov v princípe naši železničiari nemôžu nič namietať, pretože to povoľujú medzinárodné predpisy. ŽSR síce dostanú poplatok za používanie vozňov, avšak český či iný dopravca poriadne zarába na dovoznom, kým ŽSR majú problémy, kde zohnať vozne, aby splnili svoje záväzky voči našim podnikateľom.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.