|
|||||||||||||||||
Piatok 29.Decembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalyzátor v podnikaníLokálna i medzinárodná podpora firmy Franchising je považovaný za najsilnejší ekonomický systém v histórii a je populárnou formou podnikania. Ekonomický koncept franchisingu ako metódy poskytovania produktu alebo služby zákazníkom svojou podstatou napomáha rast a rozvoj trhu. Veľa firiem si ho zvolilo na prezentovanie a uvedenie produktov v zahraničí. Predstavuje výbornú komerčnú príležitosť na rozvoj obchodných vzťahov medzi zahraničnými partnermi. Spôsob podnikania Franchising je v podstate podnikateľská svadba medzi existujúcou firmou (poskytovateľ franchisingu) a novým obchodným partnerom (prijímateľ franchisingu). Tento podnikateľský charakter umožňuje úspešný rozvoj firmy s využitím cudzích finančných zdrojov a manažmentu. Obyčajne zabezpečí rýchlejší rast firmy, než aký by sa dosiahol použitím konvenčných ekonomických metód a potenciál má trvať dlhšie časové obdobie. Štatistiky ukazujú, že v priemere 70 % malých a stredných firiem zanikne počas prvých piatich rokov fungovania, v porovnaní len so 7 percentami nových firiem, ktoré operujú na princípe franchisingu. Poskytovateľ franchisingu - poskytuje zavedené a odskúšané podnikanie, obsahujúce názov, produkt, firemnú identitu, know-how, vyškolenie a ďalšie sprievodné služby, - poskytne master franchisee (výhradný prijímateľ) na novom území alebo v krajine, kde jeden prijímateľ vlastnými zdrojmi rozvíja koncept a podnikanie poskytovateľa, - rozvíja vlastnú sieť predajom väčšieho počtu podnikateľských jednotiek za zvýhodnené ceny a s nižším finančným rizikom ako v prípade, keby vytváral svoje vlastné zastúpenia, - znásobuje svoj koncept a zabezpečuje si silnejšie a ziskovejšie fungovanie na medzinárodnom poli omnoho rýchlejšie a efektívnejšie, ako uplatnením iných ekonomických metód rastu. Prijímateľ franchisingu - odkúpi od poskytovateľa práva kopírovať celý podnikateľský súbor na určitom území a na určité časové obdobie, - investuje vlastný kapitál, čas, úsilie, využije svoje znalosti lokálneho prostredia a legislatívy a ostatné skúsenosti, aby vytvoril svoje podnikanie ako čistý obraz systému od poskytovateľa franchisingu, - získa odskúšané postupy, metódy a produkty od poskytovateľa na odkopírovanie, a pretože investuje, je dostatočne zainteresovaný a motivovaný na úspešné fungovanie projektu. Franchisingový boom Ako sa uvádza v ekonomických analýzach, malé a stredné firmy majú značný podiel na hospodárstve. Veľké firmy nemôžu úspešne fungovať a prosperovať bez podpory malých špecializovaných firiem. Ak sa veľké firmy pohlcujú a redukujú, tak malé spoločnosti sa zväčšujú a práve franchising môže byť nástrojom na podporu ich rastu. Podľa štatistík z roku 1999 rozvoj franchisingu bude významne pokračovať. V súčasnosti v Anglicku, USA a Austrálii franchisingove jednotky zabezpečujú 30 % maloobchodného obratu. Odhaduje sa, že do konca roku 2001 sa hrubý obrat zvýši až na 60 % HDP. Európska franchisingová federácia uvádza, že 4000 rôznych franchisingových systémov fungujúcich v 13 európskych krajinách dosiahlo až 20-percentný nárast od roku 1997 a stáva sa kľúčovou oblasťou ekonomiky každej krajiny. A vaše podnikanie? Každá dobre zavedená firma, poskytujúca výrobok alebo službu a disponujúca kapacitou na rast, si môže vytvoriť franchisingový systém ako nákladovo efektívny a úspešný spôsob rozvoja obchodných aktivít. V podstate je niekoľko kritérií, ktoré firma musí spĺňať predtým, ako sa dá na cestu franchisingu: - schopnosť systematicky a dlhodobo uspokojovať zákazníkov svojím výrobkom alebo službou, - vlastniť jasnú identitu, obsahujúcu meno a značku, - preukázať finančnú schopnosť, - manažment a firemná kultúra musia byť schopné zvládnuť a akceptovať koncept franchisingu, - podnikanie musí byť dostatočne ziskové, aby zaručilo návratnosť investovaných prostriedkov, - poskytovateľ musí zaručiť určitý rozvoj produktu či služby, udržiavať kvalitu a meno, spolu so ziskovým operovaním, ako aj poskytovať ustavičnú podporu prijímateľovi. Výhody poskytovateľa: - byť súčasťou rýchlo rastúceho konceptu akým je franchising, - stále napredovanie podnikania a jeho rozvoj, - zaručené možnosti na pravidelný finančný príjem, - vytvorenie dodatočného príjmu vo forme poplatkov, - väčšia miera zisku z dôvodu nákupu väčšieho množstva produktov cez franchisingový systém, - schopnosť lepšie obstáť v rastúcej konkurencii veľkých medzinárodných reťazcov na trhu. Výhody prijímateľa: - vytvoriť novú formu podnikania či rozšíriť existujúce a vyhnúť sa chybám spojeným s rozbehnutím podnikania, využitím už existujúceho a odskúšaného konceptu, - byť súčasťou veľkého tímu s rovnakým cieľom a víziou, - získať nových zákazníkov pre svoje územie stotožnením sa s firemnou identitou, ktorá sa vytvorila spoločným investovaním do reklamy a jej financovaním z manažérskych poplatkov. Výhody spotrebiteľa: - pohodlie pri nakupovaní produktu, získavanie služby od veľkej a zavedenej organizácie, - ustavičná kvalita výrobku či služby, - veľká dostupnosť výrobkov, - profesionálne vyškolení manažment a obsluhujúci personál. Lena Theodoulides Global Development Network Ltd. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |