Hospodársky denník
USD47,389 Sk
EUR43,996 Sk
CHF28,82 Sk
CZK1,254 Sk
  Piatok  29.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude prevažne veľká oblačnosť a miestami občasný dážď alebo prehánky, v západnej časti Slovenska už od 400 m, vo východnej od 1100 m sneženie. Najvyššia denná teplota 1 až 5, na východe miestami až 7 stupňov, na Orave a Kysuciach slabo pod nulou. Severný vietor 3 až 6 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo -2 stupne. V sobotu bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď, od asi 500 m sneženie. V nedeľu cez deň oblačno a ojedinele sneženie. Nočná teplota 0 až -4, najvyššia denná teplota 0 až 4, v nedeľu -2 až 2 stupne. Slnko vyjde zajtra o 7.44 a zapadne o 16.05 hod.

Amsterdamprehánky3
Atényjasno17
Belehraddážď9
Berlíndážďso snehom
Bratislavaoblačno3
Bruselprehánky2
Budapešťzamračené 4
Bukurešťprehánky12
Frankfurtzamračené1
Helsinkisneženie-1
Istanbuldážď17
Kodaňoblačno1
Kyjevdážď6
Lisabonjasno15
Londýnprehánky2
Madridpolojasno9
Milánodážď4
Moskvasneženie0
Oslosneženie-2
Parížprehánky3
Prahazamračené0
Rímdážď12
Sofiaprehánky9
Štokholmdážď1
Varšavazamračené1
Viedeňsneženie1
Záhrebdážď6
Ženevazamračené2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.