Hospodársky denník
USD49,122 Sk
EUR43,473 Sk
CHF28,789 Sk
CZK1,246 Sk
  Streda  6.Decembra 2000

EVA ako ekonomická pridaná hodnota (X)

Moderné metódy merania a riadenia podnikovej úspešnosti a výkonnosti

V poslednej časti seriálu je vhodné pripomenúť, že meranie a riadenie podnikovej výkonnosti pomocou ekonomickej pridanej hodnoty (EPH, resp. EVA – Economic Value Added) nie je výsadou iba veľkých spoločností. Spoločnosti všetkých veľkostí môžu používať a používajú EPH ako centrálnu časť systému finančného riadenia, ktorý obsahuje plánovanie a rozpočtovanie, rozhodovanie o kapitálových investíciách, akvizície a odpredaje, vytyčovanie cieľov a stratégií, internú a externú komunikáciu a predovšetkým motiváciu a odmeňovanie.

Začiatky implementácie a využívania EPH v malých a stredných spoločnostiach sa v USA a Kanade datujú do roku 1995. Spektrum odvetví ekonomickej činnosti je široké a zahŕňa aerolínie, spotrebné produkty, elektroniku, starostlivosť o zdravie, zariadenia na dopravu a manipuláciu, spracovanie kovov, hypotekárne bankovníctvo, realitné kancelárie a nehnuteľnosti, reštaurácie, technológie, prepravné služby a dopravu.

EPH nie je určená len pre verejne obchodovateľné spoločnosti. Vo veľkej miere ju využívajú spoločnosti vlastnené súkromnými osobami (fyzickými alebo právnickými), rodinami alebo manažmentom. Napriek tomu, že tieto spoločnosti nemôžu využívať informácie o svojej hodnote z kapitálového trhu, nie sú o nič menej motivované, aby zvyšovali bohatstvo akcionárov. Veď napokon aj tieto musia svoj rast financovať vnútorne generovanými vlastnými zdrojmi alebo dlhom z cudzích zdrojov. Zlepšovanie EPH pomáha zaručiť, že finančné zdroje pre rast budú adekvátne.

Rýchlejšia implementácia

Malé a stredné spoločnosti majú vo všeobecnosti menší počet produktov a vyhranenejšie zameranie ako veľké spoločnosti. Je preto možné rýchlejšie izolovať a merať ich skutočnú finančnú výkonnosť a vyškoliť finančných manažérov, aby integrovali EPH do ich plánovacích a rozhodovacích procesov. Zdá sa, že v mnohých malých a stredných podnikoch je maximalizácia hodnoty pre akcionárov sťažená neadekvátnym rámcom finančného manažmentu a plánmi odmeňovania a motivácie, ktoré nedokážu zjednotiť záujmy manažmentu a akcionárov. Medzi najčastejšie problémy patria:

Výkonnostné miery, ktoré nemajú systematický vzťah k tvorbe hodnoty pre akcionárov.

Finančné ukazovatele a plány odmeňovania a motivácie, ktoré nemajú vzťah k prevádzkovým a strategickým pákam, pomocou ktorých môžu manažéri ovplyvňovať výkonnosť.

Nedostatočná integrácia podnikateľského plánovania, kapitálového rozpočtovania, vytyčovania cieľov, finančného vykazovania, plánovania a analýzy akvizícií a plánovania odmeňovania.

Neadekvátna príprava manažérov v spôsoboch tvorby a zvyšovania hodnoty.

Implementácia ekonomickej pridanej hodnoty v malých a stredných spoločnostiach je rozdelená do piatich krokov a trvá približne päť až osem mesiacov:

1. Uvedenie a predstavenie EPH manažmentu, správnej rade a dozornej rade.

2. Vytvorenie EPH centier, definovanie EPH a poskytnutie školenia.

3. Navrhnutie a vytvorenie systému finančného manažmentu a systému vykazovania založenom na EPH.

4. Zmena orientácie a posilnenie systému odmeňovania a motivácie.

5. Zaškolenie výkonných manažérov.

Po implementácii systému EPH je veľmi dôležité posilňovanie vedomostí a zručností. Existuje súbor komunikačných nástrojov, ktoré spoločnostiam umožňujú riadiť a udržiavať systém EPH bez pokračujúcej pomoci od poradenskej spoločnosti. Ide najmä o semináre, videokazety, brožúry a iné materiály, ktoré uvádzajú a vysvetľujú EPH všetkým zamestnancom.

Pre „všetky ekonomiky“

Dojem, že EPH je vhodná iba pre „starú ekonomiku“, nie je správny. „Nová ekonomika“ s dôrazom na nehmotné aktíva znásobuje nedostatky štandardného účtovného systému. Tak ako sa podnikové investície odkláňajú od tehál a malty a prikláňajú sa k budovaniu značky, získavaniu zákazníkov a výskumu a vývoju, konvenčné účtovníctvo je čoraz menej relevantné v podnikateľskej dynamike. A naopak, výhody EPH sa stávajú zreteľnejšie.

Je to preto, lebo EPH sa na výdavky za nehmotné práva pozerá odlišne ako účtovníctvo. Kým pre účtovníctvo sú to náklady obdobia, EPH ich považuje za investície. Výsledkom je, že EPH dáva skutočný náhľad na oceňovanie akcií pokrokových technologických spoločností. Rovnako dôležité je, že poskytuje lepšiu navigáciu k úspechu v novej ekonomike a môže poskytnúť správnu motiváciu pre uskutočňovanie a riadenie nehmotných investícií, ktoré vedú k ziskovému rastu.

EPH zostáva vedúcou silou zmeny vo všetkých typoch spoločností, pretože pomáha:

integrovať manažment výkazu ziskov a strát a manažment kapitálu do jedného zrozumiteľného ukazovateľa,

určovať zodpovednosť manažérov za využívaný kapitál,

vyhodnocovať vplyv stratégií elektronického obchodovania (e-business) na existujúcu organizáciu,

oddeliť deštruktívne spojenie medzi odmenami a rozpočtom,

zlepšiť finančné povedomie a podnikateľské zručnosti,

decentralizovať rozhodovanie a vybudovať tvorbu hodnoty.

Okrem toho rámec podnikových financií spôsobom EPH poskytuje tiež špeciálny náhľad na všetky aspekty podnikových financií vrátane toho, ako:

oceňovať a štrukturalizovať akvizície,

znižovať cenu kapitálu pri zachovávaní finančnej flexibility,

určovať cenu kapitálu verejne obchodovateľných a privátnych spoločností,

pochopiť, prečo niektoré akcie majú vysoký pomer ceny k zisku,

eliminovať výplatu dividend a prečo na dividendách nezáleží,

spätne odkupovať kmeňové akcie a prečo nato treba mať dobré dôvody,

štrukturalizovať a implementovať finančnú rekapitalizáciu a sprivatizovanie spoločnosti.

Poznámka na záver: Všetkým čitateľom ďakujem za pozornosť a mnohým za podnetné návrhy. Plánovaný úvodný seminár pre záujemcov o implementáciu EPH sa uskutoční v januári 2001 (namiesto decembra 2000). Podrobnejšie informácie budú uverejnené o týždeň.

Ing. Miroslav Krajčovič

M. B. A.

(Autor je vedúcim trénerom SMC Inštitútu finančného vzdelávania a členom správnej rady SAF.)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.