CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
počasie Dnes bude zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto. Na mnohých miestach mrholenie. Na horách a v poludňajších hodinách na severe a východe miestami jasno až polojasno. Najvyššia denná teplota 5 až 9 stupňov, na miestach s hmlou 3 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m na poludnie okolo 8 stupňov. Slabý juhovýchodný vietor. Vo štvrtok a v piatok bude zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto, ojedinele s mrholením. Na horách a miestami aj v nižších polohách jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota 4 až 0 stupňov. Najvyššia denná teplota 4 až 8, pri vyjasnení okolo 10 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.30 a zapadne o 15.56 hod. Amsterdam | oblačno | 9 |
Atény | polooblačno | 18 |
Belehrad | hmla | 5 |
Berlín | oblačno | 7 |
Bratislava | zamračené | 5 |
Brusel | oblačno | 8 |
Budapešť | hmla | 6 |
Bukurešť | zamračené | 3 |
Frankfurt | občasný dážď | 8 |
Helsinki | zamračené | 7 |
Istanbul | oblačno | 12 |
Kodaň | občasný dážď | 7 |
Kyjev | zamračené | 2 |
Lisabon | polooblačno | 16 |
Londýn | polooblačno | 12 |
Madrid | polooblačno | 14 |
Miláno | polooblačno | 12 |
Moskva | zamračené | 2 |
Oslo | dážď | 5 |
Paríž | dážď | 11 |
Praha | oblačno | 5 |
Rím | polojasno | 14 |
Sofia | polooblačno | 9 |
Štokholm | oblačno | 9 |
Varšava | zamračené | 4 |
Viedeň | zamračené | 5 |
Záhreb | hmla | 5 |
Ženeva | hmlisto | 8 |
|
|
|