Hospodársky denník
USD49,122 Sk
EUR43,473 Sk
CHF28,789 Sk
CZK1,246 Sk
  Streda  6.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

počasie

Dnes bude zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto. Na mnohých miestach mrholenie. Na horách a v poludňajších hodinách na severe a východe miestami jasno až polojasno. Najvyššia denná teplota 5 až 9 stupňov, na miestach s hmlou 3 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m na poludnie okolo 8 stupňov. Slabý juhovýchodný vietor. Vo štvrtok a v piatok bude zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto, ojedinele s mrholením. Na horách a miestami aj v nižších polohách jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota 4 až 0 stupňov. Najvyššia denná teplota 4 až 8, pri vyjasnení okolo 10 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.30 a zapadne o 15.56 hod.

Amsterdamoblačno9
Aténypolooblačno18
Belehradhmla5
Berlínoblačno7
Bratislavazamračené5
Bruseloblačno8
Budapešťhmla6
Bukurešťzamračené3
Frankfurtobčasný dážď8
Helsinkizamračené7
Istanbuloblačno12
Kodaňobčasný dážď7
Kyjevzamračené2
Lisabonpolooblačno16
Londýnpolooblačno12
Madridpolooblačno14
Milánopolooblačno12
Moskvazamračené2
Oslodážď5
Paríždážď11
Prahaoblačno5
Rímpolojasno14
Sofiapolooblačno9
Štokholmoblačno9
Varšavazamračené4
Viedeňzamračené5
Záhrebhmla5
Ženevahmlisto8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.