Vplýva internet na celosvetový nárast leteckej dopravy? Čím viac ľudia komunikujú, tým viac sa potrebujú stretávať Masový rozvoj informačných technológií (internet, e-mail, e-business) mal prekvapujúci dosah na leteckú dopravu - počet prepravovaných osôb stále stúpa, aj keby sa na prvý pohľad mohlo zdať, že trend by mal byť opačný, keďže ľudia medzi sebou častejšie, ľahšie a lacnejšie komunikujú. To, že sa podnikatelia, ako aj bežní ľudia spájajú medzi sebou pomocou nových informačných a telekomunikačných technológií, podnietilo ich potrebu viac sa stretávať, ako aj osobne spoznávať, a to nielen vo sfére obchodnej, ale aj mimo nej. Vďaka e-mailu ľudia medzi sebou oveľa intenzívnejšie komunikujú, je preto len otázkou času, kedy kontakty nadviazané napríklad elektronickou poštou vyústia v osobné stretnutia, či už na báze rodinnej, priateľskej alebo komerčnej. V oblasti ekonomiky a obchodu sa jednotlivé rozhodnutia vzhľadom na všeobecne a globálne narastajúcu konkurenciu konajú čoraz rýchlejšie. Obchodné prípady sa urýchľujú a často práve intenzívna komunikácia cez internet vyvolá nutkanie overiť si obchodného partnera osobne. To má nakoniec dosah i na dopravu, a najmä leteckú. Posledné výsledky počtu prepravených osôb za rok 1999 a odhady po dopyte po nových lietadlách v najbližších dvoch desaťročiach len potvrdzujú, že tendencia zvyšovania počtu cestujúcich má trvalý charakter a zdá sa, že korešponduje s masovým rozvojom a používaním internetu. Keďže internet je rovnako prístupný nielen vo veľkomestách, ale prakticky v akejkoľvek aj menšej obci, potrebu leteckej dopravy majú aj ľudia z menších miest či regiónov. To vplýva aj na pozitívny rozvoj relatívne menších, respektíve regionálnych letísk. Príkladom rýchleho rozvoja regionálnej siete leteckej dopravy je i Švédsko. Regionálne letiská, ktoré pôvodne slúžili prevažne pre vojenské lietadlá, sa stále rozširujú a vo väčšej a väčšej miere sa využívajú pre civilné lietadlá. V rámci regionálnej politiky sa tieto letiská nielen rozširujú, ale aj častejšie sa priamo prepájajú na väčšie letecké uzly. Dnes je možné z každého švédskeho regiónu začať leteckú cestu do všetkých svetadielov priamo z najbližšieho regionálneho centra. Takisto cestujúci zo všetkých končín sveta priletia priamo do regiónu a autobusovými alebo taxíkovými expresmi priamo na miesto napríklad obchodného rokovania. Podľa posledných prognóz práve regionálna letecká doprava zaznamená najväčší rozvoj v blízkej budúcnosti. Rozvoj regionálnej leteckej dopravy je v podstate predpokladom pre nárast využitia aj veľkých lietadiel. Internet a jeho využitie sa teda pozitívne prejavuje v celom komplexe leteckej dopravy, od veľkokapacitných lietadiel s ďalekým doletom až po menšie regionálne lietadlá. (mm)
|
počasie Dnes bude zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto. Na mnohých miestach mrholenie. Na horách a v poludňajších hodinách na severe a východe miestami jasno až polojasno. Najvyššia denná teplota 5 až 9 stupňov, na miestach s hmlou 3 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m na poludnie okolo 8 stupňov. Slabý juhovýchodný vietor. Vo štvrtok a v piatok bude zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto, ojedinele s mrholením. Na horách a miestami aj v nižších polohách jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota 4 až 0 stupňov. Najvyššia denná teplota 4 až 8, pri vyjasnení okolo 10 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.30 a zapadne o 15.56 hod. Amsterdam | oblačno | 9 |
Atény | polooblačno | 18 |
Belehrad | hmla | 5 |
Berlín | oblačno | 7 |
Bratislava | zamračené | 5 |
Brusel | oblačno | 8 |
Budapešť | hmla | 6 |
Bukurešť | zamračené | 3 |
Frankfurt | občasný dážď | 8 |
Helsinki | zamračené | 7 |
Istanbul | oblačno | 12 |
Kodaň | občasný dážď | 7 |
Kyjev | zamračené | 2 |
Lisabon | polooblačno | 16 |
Londýn | polooblačno | 12 |
Madrid | polooblačno | 14 |
Miláno | polooblačno | 12 |
Moskva | zamračené | 2 |
Oslo | dážď | 5 |
Paríž | dážď | 11 |
Praha | oblačno | 5 |
Rím | polojasno | 14 |
Sofia | polooblačno | 9 |
Štokholm | oblačno | 9 |
Varšava | zamračené | 4 |
Viedeň | zamračené | 5 |
Záhreb | hmla | 5 |
Ženeva | hmlisto | 8 |
|
|
|