Hospodársky denník
USD48,679 Sk
EUR43,597 Sk
CHF28,75 Sk
CZK1,247 Sk
  Piatok  8.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Diaľničné turbulencie

Komentuje Jozef Kunik

Súčasné chmúrne počasie akoby naznačovalo vývoj vo výstavbe i vo filozofii budovania diaľnic. Prakticky až na krátky úsek v Bratislave sa nové úseky diaľnice nikde nebudujú, pričom útlm podľa vládou prijatej koncepcie potrvá ešte celý budúci rok. Navyše zastavili aj výstavbu schválenej trasy cez Považie. Niektoré skupiny lobujú proti pôvodnej trase cez Považskú Bystricu, a navrhujú jej rajeckú alternatívu, pričom operovali úsporou 4 mld. Sk. Ak sa na výpočty pozreli odborníci bez lobistických okuliarov, tak prišli k záveru, že vravieť o úsporách pri výstavbe diaľnice cez Rajec je minimálne iluzórne. Štúdie o výhodnosti týchto dvoch trás sú na svete už takmer päť rokov, pričom až 90 percent kritérií vyznelo jednoznačne pre považský variant. Napríklad pri porovnaní intenzity dopravy zistili, že doprava cez Považie je dvojnásobne vyššia ako cez Rajec. Pritom netreba operovať ani ekologickými štúdiami, ktoré vyzneli tiež za neporušenie chráneného územia Rajca. Je dobré, že sa odborníci na kompetentných miestach v súčasnosti prikláňajú naspäť k považskému variantu. Je však na škodu nás všetkých, že štát prostredníctvom úradníkov štyri roky rozhoduje o variantoch, nehovoriac o priamej škode, o odhadovaných 30 mil. Sk výdavkov na štúdie a projektovú prípravu v súvislosti s Rajeckým variantom. Čudný šum sa vynára na povrch aj na druhom konci diaľnice v Bratislave v súvislosti s výstavbou diaľničného tunela z Lamačskej cesty popod zoo, s vyústením pred mostom Lafranconi. Začiatok výstavby odložili minimálne o rok a po druhé, nie je tajomstvom, že najmä stavbári začínajú čoraz viac šomrať na obsah zmluvy, ktorá zabezpečí z japonských bánk potrebnú pôžičku, čiže peniaze na výstavbu. Samotné vybavenie pôžičky je oceneniahodný fakt. Diskutabilný je však obsah časti dohody, v ktorej sa tvrdí, že japonskí odborníci, ktorí budú pri výstavbe figurovať ako poradcovia, budú mať až neprimerane významné právomoci. Stavbári sa obávajú, že nebude rozhodovať verejná súťaž na výstavbu, ale slovo japonských poradcov, ktorí môžu určiť, kto bude diaľničný tunel stavať. Môže sa stať aj to, že vyberú zahraničnú firmu, ktorá zlíže všetku smotanu a našim stavbárom zostane iba robota za minimálne mzdy. Jeden zo špičkových stavbárskych odborníkov sa vyjadril v tom zmysle, že takéto právomoci v zmluve sú protiústavné, pretože môže dôjsť k diskriminácii slovenských firiem.

Počasie

Dnes bude naďalej zamračené a hmlisto, miestami s mrholením. Od nadmorskej výšky 700 m a ojedinele aj v nižších polohách jasno až polojasno. Najvyššia denná teplota 2 až 6 stupňov, pri vyjasnení okolo 8 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5 m/s, na juhozápade cez deň okolo 7 m/s. V sobotu a nedeľu bude veľká oblačnosť až zamračené, hmlisto. V stredných horských polohách v sobotu polojasno. V sobotu a miestami aj v nedeľu na väčšine územia občasný dážď. Najnižšia nočná teplota 2 až -2 stupne. Najvyššia denná teplota 2 až 6, v sobotu pri zmenšenej oblačnosti okolo 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.32 a zapadne o 15.56 hod.

Amsterdamoblačno9
Aténypolooblačno15
Belehradzamračené5
Berlínoblačno7
Bratislavazamračené5
Bruseloblačno8
Budapešťoblačno6
Bukurešťzamračené7
Frankfurtzamračené6
Helsinkizamračené6
Istanbuloblačno12
Kodaňoblačno5
Kyjevzamračené4
Lisabonpolooblačno16
Londýnoblačno9
Madridpolooblačno14
Milánopolooblačno11
Moskvazamračené0
Osloobčasný dážď5
Parížoblačno10
Prahaoblačno4
Rímpolojasno14
Sofiaoblačno7
Štokholmoblačno5
Varšavazamračené4
Viedeňzamračené5
Záhreboblačno6
Ženevahmlisto8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.