Hospodársky denník
USD48,679 Sk
EUR43,597 Sk
CHF28,75 Sk
CZK1,247 Sk
  Piatok  8.Decembra 2000

Diaľničné turbulencie

Komentuje Jozef Kunik

Súčasné chmúrne počasie akoby naznačovalo vývoj vo výstavbe i vo filozofii budovania diaľnic. Prakticky až na krátky úsek v Bratislave sa nové úseky diaľnice nikde nebudujú, pričom útlm podľa vládou prijatej koncepcie potrvá ešte celý budúci rok. Navyše zastavili aj výstavbu schválenej trasy cez Považie. Niektoré skupiny lobujú proti pôvodnej trase cez Považskú Bystricu, a navrhujú jej rajeckú alternatívu, pričom operovali úsporou 4 mld. Sk. Ak sa na výpočty pozreli odborníci bez lobistických okuliarov, tak prišli k záveru, že vravieť o úsporách pri výstavbe diaľnice cez Rajec je minimálne iluzórne. Štúdie o výhodnosti týchto dvoch trás sú na svete už takmer päť rokov, pričom až 90 percent kritérií vyznelo jednoznačne pre považský variant. Napríklad pri porovnaní intenzity dopravy zistili, že doprava cez Považie je dvojnásobne vyššia ako cez Rajec. Pritom netreba operovať ani ekologickými štúdiami, ktoré vyzneli tiež za neporušenie chráneného územia Rajca. Je dobré, že sa odborníci na kompetentných miestach v súčasnosti prikláňajú naspäť k považskému variantu. Je však na škodu nás všetkých, že štát prostredníctvom úradníkov štyri roky rozhoduje o variantoch, nehovoriac o priamej škode, o odhadovaných 30 mil. Sk výdavkov na štúdie a projektovú prípravu v súvislosti s Rajeckým variantom. Čudný šum sa vynára na povrch aj na druhom konci diaľnice v Bratislave v súvislosti s výstavbou diaľničného tunela z Lamačskej cesty popod zoo, s vyústením pred mostom Lafranconi. Začiatok výstavby odložili minimálne o rok a po druhé, nie je tajomstvom, že najmä stavbári začínajú čoraz viac šomrať na obsah zmluvy, ktorá zabezpečí z japonských bánk potrebnú pôžičku, čiže peniaze na výstavbu. Samotné vybavenie pôžičky je oceneniahodný fakt. Diskutabilný je však obsah časti dohody, v ktorej sa tvrdí, že japonskí odborníci, ktorí budú pri výstavbe figurovať ako poradcovia, budú mať až neprimerane významné právomoci. Stavbári sa obávajú, že nebude rozhodovať verejná súťaž na výstavbu, ale slovo japonských poradcov, ktorí môžu určiť, kto bude diaľničný tunel stavať. Môže sa stať aj to, že vyberú zahraničnú firmu, ktorá zlíže všetku smotanu a našim stavbárom zostane iba robota za minimálne mzdy. Jeden zo špičkových stavbárskych odborníkov sa vyjadril v tom zmysle, že takéto právomoci v zmluve sú protiústavné, pretože môže dôjsť k diskriminácii slovenských firiem.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.