|
|||||||||||||||||
Piatok 8.Decembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nič sa samé od seba nepohneE-biznis je podnikaním v reálnom živote Na slovenskom internete to vyzerá dobre, no na boom ešte len čakáme, myslí si Ing. Miloslav Kosterec, majiteľ a výkonný riaditeľ Dachto.com. Senica. Jej hlavnou náplňou je organizácia First Tueseday, teda stretnutí, ktoré si kladú za cieľ zoznámiť potenciálnych i reálnych podnikateľov v oblasti elektronického obchodovania s možnými investormi. Takéto stretnutia sa konajú v Bratislave (práve tak ako v stovke ďalších miest piatich kontinentov) vždy v prvý utorok v mesiaci. Zároveň dodáva, že Slovensko má predpoklady na rozvoj e-biznisu. Má zodpovedajúci počet PC, ktoré sú pripojené na internet, príslušné know-how a hlavne dostatok schopných ľudí. Zdá sa, že byť na internete je dnes in, teda v móde. Čo to však znamená? Väčšina spoločností, ktoré v tej či onej forme na internete niečo ponúkajú, patria k tým zavedeným, čo podnikajú v reálnom živote. Pretože považujú internet za priestor budúcnosti, časť svojich marketingových aktivít presúvajú do virtuálneho prostredia. Mnohým z nich však ešte chýba odvaha prejsť od jednoduchej webovskej prezentácie k skutočnému e-biznisu. Firiem, ktoré vznikli priamo kvôli elektronickému obchodovaniu, je podstatne menej. Dôvod je evidentne v tom, že z internetového obchodu sa v SR zatiaľ nedá vyžiť. Súvisí to aj s kúpnou silou, ktorú prístup k internetu dosť zužuje. Dobre sa však predávajú napríklad cédečka alebo softvér, kde sa využíva aj priama platba kartou cez internet. Tento priestor len čaká na podnikateľské nápady a projekty. Ide o veľkú šancu ponúkať tovar, prípadne služby bez ohľadu na geografickú polohu, hoci aj z toho najväčšieho zapadákova. Stačí patričné technologické vybavenie (niekedy dokonca len e-mailová schránka) na rozdiel od kamenných obchodov, v ktorých býva rozhodujúce umiestnenie na rušnej ulici. Optimisticky sa na možnosti internetu pozerá Rastislav Požár zo Soravia on line, ktorá od 2. októbra sprístupnila svoj produkt www.AutoVia.sk: Zdá sa, že sme našli našu cieľovú skupinu. Vystihli sme medzeru na trhu a úspešne ju zapĺňame. V súčasnosti máme vyše 80 platiacich zákazníkov, autobazáry a predajcov, ktorí platia za to, že na našich stránkach môžu prezentovať autá, ktoré majú v ponuke. Ing. Miloslav Hruškovic zo Žiliny, ktorý s bratom Samuelom ponúka pod hlavičkou firmy Pear Comp tvorbu dynamických www. stránok, prenájom www.priestoru, e-mail, registráciu domén i portály, verí, že aj na Slovensku ešte príde čas úspešných internetových podnikateľov. Zatiaľ však vzhľadom na nízky počet pripojení v domácnostiach, ale aj nedôveru podnikateľov, ktorí váhajú, či vôbec dať o sebe vedieť na internete, nie je toto podnikanie ziskové. Rozhodne však treba začať teraz, myslí si. Pretože aj keď vývoj u nás zaostáva za Európou asi o 3 - 4 roky a za Českom o rok, kto nezačne, toho predbehne konkurencia. Ľudia niekedy ťažko prijímajú nové veci a napriek tomu, že vedia o budúcnosti internetu, myslia si, že ich sa to dotknúť nemusí, hovorí Ing. Dagmar Rehorovská z Network Twentyone. Nie je zatiaľ dosť počítačov pripojených na internet, čo súvisí aj s finančnými možnosťami. Verím však, že sa to rozbehne. Je to totiž otázka trendov, nie rozhodnutia niekoho z nás. A tie trendy nikto z nás nezastaví. Je tu ešte hádam aj nejaká psychologická bariéra, zamýšľa sa M. Kosterec. Otázka dôvery medzi predávajúcim a kupujúcim, keď sú obaja anonymní. Možno aj preto v type obchodu B2B (businness to businness, teda medzi dvoma podnikateľskými subjektmi) internet kontakt síce uľahčuje, ale nemôže v plnom rozsahu nahradiť osobné stretnutia a rokovania. Avšak všetci tí, ktorí majú na internete svoju prezentáciu alebo sa pre ňu rozhodli, by mali myslieť aj na to, že nestačí ju len vytvoriť. Prezentácia musí byť živá, treba s ňou pracovať a poskytovať svojim neznámym klientom stále aktuálne informácie. Inak sa z nej môže stať sklad ležiakov. Zuzana Krútka E-biznis v SR - Takmer polovica opýtaných už uskutočnila nákup cez internet a približne 90 % respondentov pozná nejaké on-line obchody. - Najžiadanejším sortimentom v on-line nakupovaní sú hudobné nosiče a knihy. - Viac ako tri štvrtiny respondentov, ktorí využívajú nákup cez internet, majú prevažne dobré a iba dobré skúsenosti s týmto druhom nákupu. - Slovenská klientela využíva väčšinou slovenské on-line obchody. - Za najväčší nedostatok on-line obchodu respondenti považujú to, že si potenciálny zákazník nemôže tovar prezrieť a vyskúšať. Zdroj: Taylor Nelson Sofres |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |