Hospodársky denník
USD48,679 Sk
EUR43,597 Sk
CHF28,75 Sk
CZK1,247 Sk
  Piatok  8.Decembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nič sa samé od seba nepohne

E-biznis je podnikaním v reálnom živote

„Na slovenskom internete to vyzerá dobre, no na boom ešte len čakáme,“ myslí si Ing. Miloslav Kosterec, majiteľ a výkonný riaditeľ Dachto.com. Senica. Jej hlavnou náplňou je organizácia First Tueseday, teda stretnutí, ktoré si kladú za cieľ zoznámiť potenciálnych i reálnych podnikateľov v oblasti elektronického obchodovania s možnými investormi. Takéto stretnutia sa konajú v Bratislave (práve tak ako v stovke ďalších miest piatich kontinentov) vždy v prvý utorok v mesiaci. Zároveň dodáva, že Slovensko má predpoklady na rozvoj e-biznisu. Má zodpovedajúci počet PC, ktoré sú pripojené na internet, príslušné know-how a hlavne dostatok schopných ľudí. Zdá sa, že „byť na internete“ je dnes „in“, teda v móde. Čo to však znamená? Väčšina spoločností, ktoré v tej či onej forme na internete niečo ponúkajú, patria k tým „zavedeným“, čo podnikajú v reálnom živote. Pretože považujú internet za priestor budúcnosti, časť svojich marketingových aktivít presúvajú do virtuálneho prostredia. Mnohým z nich však ešte chýba odvaha prejsť od jednoduchej webovskej prezentácie k skutočnému e-biznisu. Firiem, ktoré vznikli priamo kvôli elektronickému obchodovaniu, je podstatne menej. Dôvod je evidentne v tom, že z internetového obchodu sa v SR zatiaľ

nedá vyžiť.

Súvisí to aj s kúpnou silou, ktorú prístup k internetu dosť zužuje. Dobre sa však predávajú napríklad cédečka alebo softvér, kde sa využíva aj priama platba kartou cez internet. Tento priestor len čaká na podnikateľské nápady a projekty. Ide o veľkú šancu ponúkať tovar, prípadne služby bez ohľadu na geografickú polohu, hoci aj z toho najväčšieho zapadákova. Stačí patričné technologické vybavenie (niekedy dokonca len e-mailová schránka) na rozdiel od „kamenných obchodov“, v ktorých býva rozhodujúce umiestnenie na rušnej ulici. Optimisticky sa na možnosti internetu pozerá Rastislav Požár zo Soravia on line, ktorá od 2. októbra sprístupnila svoj produkt www.AutoVia.sk: „Zdá sa, že sme našli našu cieľovú skupinu. Vystihli sme

medzeru na trhu

a úspešne ju zapĺňame. V súčasnosti máme vyše 80 platiacich zákazníkov, autobazáry a predajcov, ktorí platia za to, že na našich stránkach môžu prezentovať autá, ktoré majú v ponuke.“ Ing. Miloslav Hruškovic zo Žiliny, ktorý s bratom Samuelom ponúka pod hlavičkou firmy Pear Comp tvorbu dynamických www. stránok, prenájom www.priestoru, e-mail, registráciu domén i portály, verí, že aj na Slovensku ešte príde čas úspešných internetových podnikateľov. Zatiaľ však vzhľadom na nízky počet pripojení v domácnostiach, ale aj nedôveru podnikateľov, ktorí váhajú, či vôbec dať o sebe vedieť na internete, nie je toto podnikanie ziskové. „Rozhodne však

treba začať

teraz,“ myslí si. „Pretože aj keď vývoj u nás zaostáva za Európou asi o 3 - 4 roky a za Českom o rok, kto nezačne, toho predbehne konkurencia.“

„Ľudia niekedy ťažko prijímajú nové veci a napriek tomu, že vedia o budúcnosti internetu, myslia si, že ich sa to dotknúť nemusí,“ hovorí Ing. Dagmar Rehorovská z Network Twentyone. „Nie je zatiaľ dosť počítačov pripojených na internet, čo súvisí aj s finančnými možnosťami. Verím však, že sa to rozbehne. Je to totiž otázka trendov, nie rozhodnutia niekoho z nás. A tie trendy nikto z nás nezastaví.“ Je tu ešte hádam aj nejaká psychologická bariéra, zamýšľa sa M. Kosterec. „Otázka dôvery medzi predávajúcim a kupujúcim, keď sú obaja anonymní.“ Možno aj preto v type obchodu B2B (businness to businness, teda medzi dvoma podnikateľskými subjektmi) internet kontakt síce uľahčuje, ale nemôže v plnom rozsahu nahradiť osobné stretnutia a rokovania. Avšak všetci tí, ktorí majú na internete svoju prezentáciu alebo sa pre ňu rozhodli, by mali myslieť aj na to, že nestačí ju len vytvoriť. Prezentácia musí byť živá, treba s ňou pracovať a poskytovať svojim neznámym klientom stále aktuálne informácie. Inak sa z nej môže stať sklad „ležiakov“.

Zuzana Krútka

E-biznis v SR

- Takmer polovica opýtaných už uskutočnila nákup cez internet a približne 90 % respondentov pozná nejaké on-line obchody.

- Najžiadanejším sortimentom v on-line nakupovaní sú hudobné nosiče a knihy.

- Viac ako tri štvrtiny respondentov, ktorí využívajú nákup cez internet, majú prevažne dobré a iba dobré skúsenosti s týmto druhom nákupu.

- Slovenská klientela využíva väčšinou slovenské on-line obchody.

- Za najväčší nedostatok on-line obchodu respondenti považujú to, že si potenciálny zákazník nemôže tovar prezrieť a vyskúšať.

Zdroj: Taylor Nelson Sofres

Počasie

Dnes bude naďalej zamračené a hmlisto, miestami s mrholením. Od nadmorskej výšky 700 m a ojedinele aj v nižších polohách jasno až polojasno. Najvyššia denná teplota 2 až 6 stupňov, pri vyjasnení okolo 8 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5 m/s, na juhozápade cez deň okolo 7 m/s. V sobotu a nedeľu bude veľká oblačnosť až zamračené, hmlisto. V stredných horských polohách v sobotu polojasno. V sobotu a miestami aj v nedeľu na väčšine územia občasný dážď. Najnižšia nočná teplota 2 až -2 stupne. Najvyššia denná teplota 2 až 6, v sobotu pri zmenšenej oblačnosti okolo 8 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.32 a zapadne o 15.56 hod.

Amsterdamoblačno9
Aténypolooblačno15
Belehradzamračené5
Berlínoblačno7
Bratislavazamračené5
Bruseloblačno8
Budapešťoblačno6
Bukurešťzamračené7
Frankfurtzamračené6
Helsinkizamračené6
Istanbuloblačno12
Kodaňoblačno5
Kyjevzamračené4
Lisabonpolooblačno16
Londýnoblačno9
Madridpolooblačno14
Milánopolooblačno11
Moskvazamračené0
Osloobčasný dážď5
Parížoblačno10
Prahaoblačno4
Rímpolojasno14
Sofiaoblačno7
Štokholmoblačno5
Varšavazamračené4
Viedeňzamračené5
Záhreboblačno6
Ženevahmlisto8

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.