|
|||||||||||||||||
Štvrtok 10.Februára 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Exportom si trúfajú udržať sa pri životeInováciou lokomotív získavajú nový trh Zložité trhové podmienky prenasledovali pracovníkov Banského výskumu Prievidza aj v minulom roku. Ako potvrdil jeho generálny riaditeľ Ing. Marián Kovalík, domáci trh im dáva len minimálnu šancu presadiť sa, takže na zachovanie existencie im zostáva export. Ten má však inú podobu ako donedávna, keďže v susednom Česku po sprivatizovaní OKD boli prievidzské aktivity skôr symbolické, veď bane na minimum obmedzili investície. Tradičným obchodným partnerom v tomto smere zostalo Poľsko, a to kamennouhoľné bane KWK Bogdanska, KWK Myslowice, KWK Ceczolt a firma Pamet. V závere roku 1999 uspel Banský výskum v konkurze u odberateľa KWK Staszic na rok 2000. Je to nesporne úspech, keďže v minulosti sa im nedarilo presadiť sa pre konkurenciu firiem z Nemecka, Česka i domácich. O tom, že sa im darí, svedčí podnikateľský zámer, ktorý prekročil Banský výskum za vlaňajšok o 5 mil. Sk, pričom účtovný zisk pred zdanením prekročil o vyše 6,1 mil. Sk. Pomohli inovácie Aby sa firma presadila na zahraničných trhoch, musí sa vyrovnať európskym špičkám. Aj to bol dôvod inovovať najmä banskú závesnú lokomotívu LZH 60.D.O.Bevex a príslušenstvá. Na hlavnom banskom úrade WUG v Katowiciach vydali povolenie na používanie týchto lokomotív v poľských baniach, pričom schvaľovacie konania paralelne boli u nás aj v Česku. K podobnému kroku je pripravený prototyp závesnej lavice ZL-10. Pre Baňu Záhorie v Holíči pripravili ovládanie výhybky, zarážky a signalizácie v podzemí. Vyvinuli nevýbušný alternátor, a tiež akumulátor a je rozpracovaný prototyp nevýbušného akumulátora. V rámci náhradného programu sa zamerali na bezpečnostné zariadenia, pričom vyprodukovali prototyp mreže na bezpečnostné dvere a prototyp zámku. Výroba a uvedenie produktov do obehu mali rozhodujúci podiel na výnosoch firmy. Pre partnerov z Poľska to bola generálka a výroba náhradných dielcov, ale tiež modernizácia závesnej lokomotívy LZH -50.D.3 , výroba plošných spojov k automatike ovládania drvičov uhlia, pre českých partnerov zase vyrobili okrem iných snímače k automatickému ovládaniu drvičov uhlia. Zákazníkov zo Slovenska tvorili Bane Holíč, Baňa Handlová, Femar Banská Bystrica, Baňa Cigeľ a pre Baňu Nováky rozpracovali polovodičovú reguláciu elektrickej trolejovej lokomotívy EL-5. Ako bez úverov? Naplnením výroby a odbytu sa podarilo eliminovať napätú finančnú situáciu z minulého roka. K zásadnému zníženiu v záväzkoch proti FNM SR došlo zápočtom investícií vo výške 7,2 mil. Sk a finančnými úhradami v čase od januára do septembra 1999 vo výške 2,3 mil. Sk, pričom v októbri sa záväzky znížili o ďalších 900-tisíc Sk. Po splatnosti nemá firma zatiaľ uhradené úroky za roky 1997/1998 vrátane sankcií, čo je asi 2 mil. Sk. Banský výskum však požiadal FNM SR o ich odpustenie. Ako podotkol M. Kovalík, firma mala len jednu lízingovú zmluvu s právom odkúpenia prenajatého majetku, ktorej splatnosť sa skončila teraz v januári. K septembru splatili krátkodobý úver v Poľnobanke vo výške 450-tisíc Sk a poslednú splátku strednodobého úveru vo VÚB. Od októbra pracovali bez úverov, čo umožňuje len minimálnu rozpracovanosť výroby. Nie je možné vyrábať do zásoby, pritom nejeden klient má záujem o okamžitý odber, nie je možné eliminovať tlak odberateľov na rozloženie splátok za dodané výrobky (prevažuje charakter investícií) na dlhšie časové obdobie. Firma sa značne finančne vyčerpala dvaapolročnou investíciou do vývoja nového výrobku, pričom jej návratnosť sa predpokladá v najbližších troch rokoch. Solventní klienti Aký bude rok 2000? Stratégia je podľa M. Kovalíka založená na exporte, avšak ten závisí od potrieb potenciálnych zákazníkov a ich kúpnej sily. Tí sú momentálne v Poľsku a v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu. Aj preto ponuka z Prievidze musí byť dynamická a musí poskytovať produkty, za ktoré je odberateľ ochotný platiť cenu zahŕňajúcu zisk. Na zákazkách pracovala firma už vlani, čoho výsledkom je zmluva na modernizáciu elektrickej koľajovej lokomotívy EL-5, poľský klient má záujem o modernú závesnú banskú lokomotívu LZH-60.D.O.Bevex a pripravené sú ďalšie kontrakty a zmluvy. Všetko závisí od flexibility trhu a solventnosti klientov. Eva Berčíková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |