|
|||||||||||||||||
Piatok 11.Februára 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Biela krv ľudskej výživyStravovacie návyky získavame v detstve Zdôrazňovať, že novozámocký Mliekospol je vlajkovou loďou v mliekarenskom priemysle, je nosenie dreva do lesa. Mliekareň má najviac ocenených výrobkov Zlatými medailami Slovak gold, vlani jej udelili Cenu Slovenskej republiky za kvalitu, Zlaté kosáky získava pravidelne za produkty na Medzinárodnom poľnohospodárskom a potravinárskom veľtrhu Agrokomplex v Nitre a s prázdnymi rukami sa nevracajú Novozámčania ani z výstav zo zahraničia. Dôležité je aj to, že mliekareň je najväčším spracovateľom mlieka na Slovensku a najúspešnejším exportérom mliečnych produktov. Úspechy nám priblížil Ing. Ján Šimunek, generálny riaditeľ Mliekospolu a podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory. V tomto roku koľko mlieka mienite nakúpiť a spracovať? - Minuloročný nákup a spracovanie mlieka vyše 80 miliónov litrov chceme v tomto roku prekročiť o 10 percent, čo nám umožní dosiahnuť vo výkonoch magickú miliardu korún. A čo je dôležité, prevádzkový hospodársky výsledok bude tvoriť podstatnú časť hospodárskeho výsledku. Znížením bankových úverov došlo k poklesu úverovej i celkovej zadlženosti. Preto aj dôslednejšie začíname využívať financovanie prostredníctvom zmeniek a exim úverov s podstatne nižším úrokom. To dáva predpoklad, že dosiahneme vyšší zisk ako vlani. Pravda, tým nechcem povedať, že honba za miliónmi a z toho, samozrejme, vyplývajúci zisk uberie na kvalite výrobkov. Naopak, ak chceme dosiahnuť zisk, musíme skvalitňovať finálne výrobky. Čo teda vyplýva z toho pre Mliekospol? - Udržať priemernú výšku cudzích zdrojov z dôvodu ich odčerpania na úroky, ktoré sú veľmi vysoké. Čomu podriaďujete výrobu? - Trom zásadám: kvalite, ekonomike a údernosti. Čo myslím pod slovom údernosť? Dôrazne sa presadzovať na domácom trhu. Kvalita je pre nás samozrejmá. Nuž a výsledkom oboch slov je tretia - ekonomika. Priaznivá ekonomika pre podnik! Preto sa aj mnohé naše produkty presadzujú v súťaži o výrobok roka. Spotrebiteľom chutia naše kyslomliečne výrobky, syry Mozarella, Akawi, Zámčan, ale aj Syr - špeciál v 30-gramovom balení. Až 30 percent našich výrobkov vyvážame. Musíme sa však výraznejšie napojiť na obchodné systémy. Nie cez korupciu, ktorá nám strpčuje život, ale kvalitou. Naše výrobky sa pod názvom ZDRAVO zapisujú do podvedomia kupujúcich. Preto sa usilujeme, aby názov bol symbolom kvality. Prvé tohtoročné týždne naznačujú, že sa nám to darí. Vraj sa vraciate k tradícii? - Dá sa povedať, že áno. V kyslomliečnych výrobkoch sa vraciame k tradícii, prichucujeme ich podľa receptov starých materí. Postupne začneme inovovať termizovaný Miláčik, tvarohovosmotanový krém, čokoládovú Nelu s višňou, Nelu - kyslú smotanu s punčom, vaječným likérom a čokoládou i cmarové dezerty. Medzi tradičné produkty patrí aj výroba prísad do kŕmnych zmesí? - Pretože na našom trhu absentujú mliečne kŕmne zmesi pre ošípané, začneme ich vyrábať. Plánujeme zmenu v receptúre Laktavitu a jeho preregistrovanie. Určený je pre teľce. Ako sa vám darí presadzovať mliečny program na školách? - O dodávaní mlieka a mliečnych výrobkov do škôl sa veľa hovorilo i písalo. Zdá sa však, že zbytočne, lebo slová nepadajú na úrodnú pôdu. Aj keď ministerstvá školstva a pôdohospodárstva vydali metodický pokyn na zabezpečenie mliečneho programu, prešľapuje sa na mieste. Aj vo vašom, Novozámockom okrese? - Ani u nás sme nepochodili. Preto sme to skúsili v susednom okrese Komárno. Neodmietli nás. Začali sme dodávať tri druhy Miláčikov, šesť druhov jogurtov a mlieko v litrovom balení. Výrobky sme dodávali do siedmich základných škôl. Lenže našu snahu brzdia. Chcú, aby sme platili človeka, ktorý výrobky od nás preberá a žiakom predáva. Na to nemáme finančné prostriedky, preto opäť začíname s presvedčovacou kampaňou v našom okrese, a v okresoch Levice a Šaľa. Je mliečny program podľa vás pre školy cudzí? - Nie pre všetky. Závisí aj od učiteľov. V poslednom desaťročí sa spotreba mlieka na obyvateľa znížila takmer o 50 litrov. Nuž a kde inde začať s návykom ako v školách? V metodických pokynoch sa zdôrazňuje a často hovoríme o tom, že mliečny program sa má zabezpečovať v škole v spolupráci s dodávateľmi mlieka a mliečnych výrobkov so zamestnancom školského stravovacieho zariadenia, určený štatutárnym orgánom zamestnávateľa. Za činnosť má byť zamestnanec zvýhodnený podľa osobitných predpisov. Potvrdzuje to zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a niektorých organizáciách a orgánoch v znení neskorších predpisov v nariadeniach vlády SR č. 249/1992 Zb. o platových pomeroch zamestnancov v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch v znení neskorších Vladimír Levický Snímka archív Text pod foto: Ján Kliský, predseda Slovenského mliekarenského zväzu v prítomnosti ministra pôdohospodárstva Pavla Koncoša odovzdáva ocenenie za výrobok roka Jánovi Šimunekovi (vľavo) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |