|
|||||||||||||||||
Piatok 11.Februára 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rast nestratil na razantnostiDeficitné zdravotníctvo a predimenzovaná byrokracia Po istej stagnácii v prvom polroku 1999 sa konjunktúra v Maďarsku v posledných mesiacoch znova rozprúdila. Vďaka oživeniu ekonomiky v krajinách Európskej únie, do ktorých smeruje väčšina exportov, sa nenaplnila hrozba zhoršenia celkovej platobnej bilancie. K optimizmu vedie aj skutočnosť, že pred Vianocami parlament schválil rozpočet na rok 2000 v súlade so stabilizačným kurzom, o ktorý sa vláda strednodobo usilovala. Po istom ochladení v prvej polovici roka sa v posledných mesiacoch maďarské hospodárstvo očividne zotavilo. Predovšetkým konjunkturálne príznaky únavy na západoeurópskych exportných trhoch, ale aj zneistenie zahraničných investorov (zapríčinené zrútením sa ruského finančného systému a kosovskou krízou) ešte v prvom polroku 1999 živili obavy, že sa nebude dať dlhšie kráčať po prudkej cestičke rastu, ktorý sa úspešne začal so súčasne klesajúcou infláciou v polovici 90. rokov. Makroekonomické dáta, ktoré boli k dispozícii pre tretí kvartál, ukazujú, že maďarské hospodárstvo takmer nič nestratilo zo svojej razantnosti. Ekonómi na celý rok rátali s reálnou kvótou rastu HDP v objeme 4 %. Táto vzostupná miera spočíva síce pod úrovňou oboch predchádzajúcich rokov, ale zreteľne prevyšuje prognózy z polovice roka. Maďarsko tak zrejme zostane najsilnejšie expandujúcou krajinou strednej a východnej Európy. Dynamický export Obrat k lepšiemu možno z veľkej miery vysvetliť konjunktúrou, ktorá v druhom polroku 1999 ožila v krajinách Európskej únie, do ktorých medzičasom prúdi vyše tri štvrtiny maďarského exportu. Ako ukazujú posledné na vyberaní cla spočívajúce - údaje Štatistického úradu (KSH), dynamika vývozu sa urýchľovala z mesiaca na mesiac. Konkrétne v sektore strojov a tovarov technického vybavenia, ktorých vývoz vzrástol o vyše 90 %, zaznamenali nadpriemerne prírastky. Keďže rast dovozov bol síce výrazný, ale zaostal za očakávaniami, došlo po prvých desiatich mesiacoch k deficitu obchodnej bilancie, ktorý objemom 2,54 mld. USD prevýšil prognózy (2,20). Tým sa zdá, že vládou avizované mínusové rozpätie 3,0 mld. USD až 3,5 mld. USD zostáva v dosahu. Nad očakávanie robustná konjunktúra exportu pôsobila nielen ako motor priemyselnej výroby. Zdá sa, že prispela aj k tomu, že sa po znepokojujúcich výkyvoch, na prelome rokov 1998 1999, znormalizovali repatriácie zo ziskov zahraničných koncernov. Ide o objem približne 20 mld. USD priamych investícií, ktoré sú aktívne v Maďarsku a vyrábajú väčšiu časť exportovaných tovarov. Kým v decembri 1998 odlev príjmov z priamych investícií v objeme 962 mil. USD viedol k tomu, že odborníci spozorneli, v júni (v ďalšom kritickom termíne) sa odlevy zredukovali na 243 mil. USD. A nielen to: do októbra zahraničie investovalo nové prostriedky v objeme 1,1 mld. USD do podnikateľských účastí a dividendových papierov. Za vonkajší znak sústavnej atraktivity Maďarska pre zahraničných investorov možno považovať vzostup na maďarskej burze. Toto všetko viedlo k tomu, že zhoršenie celkovej platobnej bilancie, jednej z problematických veličín Maďarska, sa v priebehu roka udržiavalo v medziach. Deficit za celý rok, o ktorý sa vláda v objeme 2,3 mld. USD až 2,8 mld. USD usilovala (merané HDP by to predstavovalo mínus 4 % - 5 %), sa zrejme neprekročí. Nové fondy Proti štrukturálnym zmenám v súkromnom hospodárstve, sprevádzaným výraznými pokrokmi v produktivite (súkromné podniky dnes vyprodukujú viac ako 80 % HDP krajiny), ešte stále stojí ťažkopádny verejný sektor, ktorý pohlcuje veľa peňazí a ničí potenciál rastu. Sanovanie štátneho rozpočtu je popri obmedzení deficitov v zahraničnom obchode ďalšou veľkou výzvou hospodárskej politiky krajiny. Aká je dôležitá potreba konať, sa dá vyvodiť z toho, že deficit štátneho rozpočtu po prvých desiatich mesiacoch dosiahol 428 mld. HUF alebo 98 % deficitu rozpočítaného na celý rok v objeme 438 mld. HUF. Závažným problémom sa javí systém sociálneho poistenia, ktorý naposledy revidovali v roku 1997. Nové penzijné fondy, financované metódou kapitálového krytia, pripravujú klasické (na základe vyberania poplatkov pracujúce) dôchodkové poistenie o naliehavo potrebné príspevky, ale na základe svojho pomerne nízkeho stavu kapitálu sú veľmi vzdialené od toho, aby poskytovali príspevok (ku ktorému dlhodobo smerujú) vo výške 25 % dôchodkových dávok. Celkovo sociálne poistenie zaťažilo štátny rozpočet už len v prvých ôsmich mesiacoch roku 1999 deficitom vysoko prevyšujúcim predpokladaný objem 55 mld. HUF. Na reformu ešte čaká tiež výrazne deficitné štátne zdravotníctvo a predimenzovaná byrokracia. Napriek tomu je vláda presvedčená, že neprekročí deficit štátneho rozpočtu (o objem ktorého sa na rok 1999 vo výške maximálne 4 % usilovala), v neposlednom rade vďaka robustnému rastu hospodárstva. Dohoda o rozpočte O čiastočnú úľavu sa napokon postaral rozpočet na rok 2000, ktorý parlament schválil pred vianočnými sviatkami. Pri výdavkoch v objeme 3788 mld. HUF a príjmoch 3392 mld. HUF sa pre centrálny štátny rozpočet (bez lokálnych rozpočtov a fondu sociálneho zabezpečenia) zaúčtuje deficit v objeme 396 mld. HUF. Tento deficit sa dá podľa údajov ministerstva financií porovnať so skonsolidovaným deficitom všeobecného štátneho rozpočtu, o ktorý sa vláda v objeme 443 mld. HUF alebo 3,5 % HDP bude v tomto roku usilovať. Keby sa podarilo stabilizovať primárny prebytok centrálneho štátneho rozpočtu na súčasnom stave na približne 2 % HDP, bola by z hľadiska ministerstva financií pri stabilizovaných rámcových podmienkach strednodobo dokonca mysliteľná redukcia deficitu štátneho rozpočtu na 2 3 % HDP. Dohoda o rozpočte je o to upokojujúcejšia, že jej predchádzala dlhá diskusia vo vládnej liberálno-konzervatívnej koalícii vedenej Viktorom Orbánom. Minister poľnohospodárstva Jozsef Torgyán ako šéf vládnej strany malých roľníkov žiadal pre svoje ministerstvo navýšenie rozpočtových prostriedkov z predpokladaných 262 mld. na 413 mld. HUF. Napokon sa podarilo dosiahnuť kompromis. Ministrovi poľnohospodárstva ako náhradu za navýšenie jeho rozpočtu napokon prisľúbili garančnú sumu 55 mld. HUF. Príjmy z tohto fondu, vedeného mimo riadneho rozpočtu, si vyžadujú súhlas vlády. Za trocha optimisticky sa považuje inflačný cieľ, vychádzajúci z rozpočtu v objeme 6 7 %, keďže treba rátať s 10-percentnou mierou zdraženia. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |